Google Search Console: що це та як з ним працювати. Повний гайд для новачків

Якщо хочете дізнатися все про роботу свого сайту, його ефективність, то Google Search Console допоможе вам у цьому. У цій статті розповімо, що це за сервіс, як з ним працювати і чому він справді так необхідний у роботі з SEO. Спойлер: всі аспекти, що впливають на ранжування сайту, можна перевірити за допомогою цього інструменту. Це і релевантність запиту користувача сайту, як довго завантажується ресурс, можливі технічні помилки та багато інших нюансів.

Стаття корисна насамперед підприємцям, які самостійно хочуть зрозуміти, наскільки добре працює їхній сайт.

Для чого потрібен Google Search Console

Google Search Console – це безкоштовний сервіс, за допомогою якого ви можете отримувати інформацію про те, як ваш сайт представлений у результатах пошуку Google, оптимізувати контент та усунути можливі неполадки. Не обов’язково реєструватися в цьому сервісі, щоб ваш сайт потрапив до індексу Google. Однак це дозволить дізнатися, як ваш ресурс сканується нашими системами, та покращити його взаємодію з ними (так йдеться у довідці, і ми наполегливо радимо її почитати).

Завдяки GSC можна:

  • побачити, які ресурси посилаються на ваш сайт;
  • проаналізувати, як ресурс працює на різних пристроях;
  • з’ясувати, які сторінки не проіндексовані;
  • знайти неефективні сторінки та їх швидкість завантаження;
  • переглянути ранжованість сайту для різних ключових запитів;
  • виявити ключові слова, завдяки яким користувачі сайту знайшли його в пошуковій системі.

Цей перелік далеко не повний, тому в статті ми розкриємо можливості SC.

Встановлення та налаштування Google Search Console

Внести сайт у SC не складе особливих труднощів. Після переходу на сайт сервісу та реєстрації в «обліковці» Google потрібно вибрати варіант із двох типів ресурсів. Перший — доменний ресурс, другий — ресурс у префіксі URL.

Докладну інструкцію щодо додавання сайту до Google Search Console можна прочитати тут.

Варто помітити, що для першого варіанта підійдуть URL з будь-якими субдоменами (m, www) і префіксом протоколу (http або https), тоді як у другому варіанті URL має бути зазначеним або бути з певним префіксом протоколу. Важливий момент — спосіб підтвердження: у варіанті з доменним ресурсом підтвердження можливе лише за допомогою DNS, тоді як у варіанті, що залишився, можливі різні способи підтвердження.

Доменний ресурс

Після слід підтвердити свої права. Для цього необхідно ввести доменне ім’я, скопіювати текстовий запис, занести запис у конфігурацію DNS свого домену та натиснути підтвердження.

Підтвердження права власності на домен

Якщо бажаєте підтвердження прав із префіксом, то потрібно ввести адресу сайту та вибрати один спосіб підтвердження з кількох.

Ресурс с префіксом URL

Сама програма рекомендує підтвердити права за допомогою HTML-файлу. Його потрібно просто завантажити та додати на свій сайт.

HTML-файл

Доступи та інші способи підтвердження:

  • додавання метатегу в код головної сторінки сайту (він повинен знаходитися в розділі head перед першим розділом body;

Тег HTML

  • використання облікового запису Google Analytics (сторінка повинна містити фрагмент коду analytics.js або gtag.js., а код відстеження повинен знаходитися в розділі head сторінки);

Google Аналітика

  • використання облікового запису Диспетчера тегів Google (тут знадобиться фрагмент-контейнер, а також дозвіл на його публікацію);

Google менеджер тегов

  • вставлення запису DNS у конфігурацію домену (ввійти в обліковий запис провайдера доменних імен та додати текстовий запис до конфігурації DNS для домену).

Виберіть провайдера

Рівні дозволів. Перелік можливостей для передачі доступу

Коли з’явиться доступ до консолі, можна передати право користування команді. Існує кілька варіантів: володіння, користування з повним доступом або з обмеженим доступом.

Повне володіння дає необмежені можливості: перегляд всіх даних ресурсу, використання потрібних механізмів, надання певних прав іншим особам, передача всіх прав.

Люди, які мають повний доступ, можуть використовувати майже всі можливості консолі, однак у них не вдасться поміняти адресу ресурсу, а також поділитися іншими «обліковками» Google Workspace.

Користувачам з обмеженим доступом вдасться лише ознайомитися з даними та сформувати прості звіти.

Для передачі тих чи інших прав потрібно в налаштуваннях вказати електронну пошту тієї людини, яка буде додана в консоль, та рівень доступу. Пам’ятайте, що максимальні права потрібно надавати лише тим людям, яким дійсно довіряєте і на яких можна покластися. Інакше це може зіграти злий жарт з вами.

Доступні можливості GSC

Після виконання вищезгаданих дій відкривається можливість доступу до різних інструментів та звітів. Далі докладно опишемо функції кожного.

Оглядовий звіт

Після вибору потрібного ресурсу можна потрапити на головну сторінку та побачити звіт за основними показниками. При цьому інструмент «Огляд» складається з кількох розділів:

  1. Ефективність. У цьому розділі можна побачити ситуацію з «ключевиками» Google: яке зростання, чи є падіння, що в топі і т.п. Дані можна фільтрувати по регіонах, девайсах та сторінках. Максимальний термін, за який можна переглянути дані, становить 16 місяців.
  1. Покриття. Тут сервіс показує список проіндексованих сторінок.
  1. Поліпшення. Можна переглянути кількість проіндексованих сторінок з або без помилок.

Всю цю інформацію можна отримати або окремо, натиснувши на необхідне визначення, або безпосередньо натиснути на кнопку «Відкрити звіт».

  1. Якість. У цьому розділі можна знайти відомості про якість веб-сторінок вашого сайту.

Як може допомогти «Ефективність»

Цей розділ – найважливіший для будь-якого спеціаліста, який займається SEO. Що можна дізнатися зі звіту:

  • як користувачі потрапили на сайт;
  • трафік та кількість показів;
  • показник клікабельності рекламних оголошень;
  • дізнатися, з яких країн та за допомогою яких гаджетів заходили на ресурс;
  • яку позицію займає ресурс у пошуковій системі.

Вклад