Що таке social commerce і чому це новий тренд маркетингу після ecommerce

Сьогодні будь-який бізнес, якщо він хоче розвиватися, має бути представлений в інтернеті — за це відповідав тренд на ecommerce (electronic commerce — продаж товарів і надання послуг через інтернет). Та час змінився і бізнесу мало просто бути в інтернеті, потрібно розвивати власні соцмережі, впливати на думку оточення, підтримувати цікавість до продукту тощо. Тому новий тренд маркетингу називають social commerce.

У цій статті ми розповімо, що таке social commerce, у чому відмінність від ecommerce та як почати впроваджувати цей тренд у свою компанію. А ви не забудьте підписатися на наш телеграм-канал, щоб не пропустити нових цікавих статей.

Що таке social commerce

Що таке social commerce і чому це новий тренд маркетингу після ecommerce

Social commerce — це підхід до ведення бізнесу, у якому задля здобуття клієнтів використовуються соціальні мережі та їх інструменти. Соціальна комерція доповнює та переосмислює підхід ecommerce, роблячи рекламу нативнішою, а продажі у соцмережах зручнішими.

Переглядаючи Instagram можна помітити як бренд, замість демонстрації нової лінійки та проговорення її переваг, пропонує потрапити залаштунки створення цієї косметики чи підглянути за рутиною селебріті, яка використовує нові продукти. Така реклама цікавіше за звичайне оголошення, тому людям простіше її сприймати. Не рідко такі бренди пропонують покупку через соціальні мережі, без потреби переходити на сайт. Це і є соціальна комерція.

Коротка історія соціальної комерції

Китай став однією з перших країн, де соціальна комерція зародилася і стрімко набула популярності.

Що таке social commerce і чому це новий тренд маркетингу після ecommerce

На початку соціальна торгівля розвивалася із запуском TaoBao — майданчику C2C (сonsumer-to-consumer — споживач споживачу). Потім у 2011 році зʼявилася мережа WeChat, яка стала мультифункціональною платформою з можливістю для онлайн-покупок. Саме WeChat зіграв ключову роль у розвитку соціальної комерції в Китаї, оскільки він відкрив можливість бізнесам впроваджувати спілкування з клієнтом та продавати у соціальній мережі.

Впродовж наступних років соціальний маркетинг продовжував еволюціонувати та розвиватися. У 2016 році зʼявився ТікТок, який захопив більше користувачів і швидко розповсюдився по світу.

У 2019 році під час пандемії COVID-19, social commerce набирала обертів, відкриваючи нові можливості — живі стріми з продукцією, віртуальну реальність тощо. Популярнішими стали продажі в соціальних мережах та продажі в інстаграм.

А у 2021 році до тенденцій додався штучний інтелект. Тому у Китаї багато віртуальних моделей, помічників, або стрімерів, які можуть рекламувати різні товари та розповідати про їх переваги.

Чим social commerce відрізняється від ecommerce

Обидва підходи визначають продажі та маркетинг в онлайн-середовищі. Однак вони відрізняються в основних аспектах.

Чим social commerce відрізняється від ecommerce

У той час як ecommerce пропонує взаємодію між клієнтом та менеджером бізнесу через сайт чи застосунок, взаємодія у соціальній комерції відбувається у межах соціальної мережі. Тобто користувачі не покидають мережі для здійснення покупки, можна дивитися відео, перейти у директ і замовити той товар, що рекламувався у відео і зацікавив. Все робиться максимально швидко і зручно для покупця.

Акцент у social commerce зміщений з намагання продати на намагання залучити потенційного покупця цікавою інформацією, унікальними можливостями товару, його впливом на світ і життя людини. Якщо ecommerce закриває біль, social commerce допомагає ідентифікувати цей біль та надати різні способи його закриття.

Важливу роль у social commerce грає думка покупців та оточення,— соціальний маркетинг. Навколо неї та побудований принцип соціальної комерції, тому можна помітити різнобічні відгуки на продукції, інклюзивність продукції, просування челенджів, постійну взаємодію з базою підписників та зацікавлених у темі осіб.

У контексті реклами social commerce — це просування у соціальних мережах, досить часто шляхом безкоштовного трафіку через зйомки вірусних відео, або взаємодії з інфлюенсерами, блогерами, амбасадорами. В ecommerce маркетингові стратегії включають SEO, PPC, SMM та інші канали здобування клієнтів, які є коштовними.

Як впровадити social commerce у свій бізнес

Як впровадити social commerce у свій бізнес

Факт існування social commerce неможливо ігнорувати. Лише у 2022 році соціальна комерція принесла США 53,1 мільярда доларів доходу, що на 34,4% більше, ніж у попередньому році. Тому бізнесу варто адаптовуватися під нову реальність та переважання соціальних мереж, тому ми підготували декілька порад щодо того, як поступово почати впроваджувати social commerce.

Проаналізуйте свою цільову аудиторію

Будь-які зміни потрібно починати з аналітики та фактів. Вивчіть цільову аудиторію бізнесу, її споживацькі звички, те, де та як представники вашої ЦА шукають та купують товар. Це дасть цінні інсайти щодо того, які соціальні мережі краще використовувати для просування і на якому контенті зосередитися спершу.

Неможливо відразу охопити всі соціальні мережі, особливо якщо бізнес маленький чи середній. Це надто енерго- та ресурсомісткий процес, навіть для декількох спеціально найнятих спеціалістів. Виділіть пріоритети, проговоріть мету та сформуйте стратегію, якої бажаєте притримуватися.

Використовуйте інфлюенс-маркетинг

Зосередьтеся на мікро- і наноблогерах, які мають від 1000 до 30000 підписників з активною аудиторією відповідно до тематики бізнесу. Пропонуйте вигідні умови для обох сторін: це може бути як пропозиція надати реферальне посилання на покупку, так і бартер чи оплата блогеру напряму.

Головна мета інфлюенс-маркетингу social commerce зацікавити товаром. Його виглядом, його можливістю розвʼязати проблеми аудиторії, його незвичними характеристиками. Досить часто зараз бренди використовують прийом у якому блогери завуальовують рекламований товар під підбірки чи відразу показують результат, демонструють естетичність продукту.

До прикладу, бренд український бренд LAMEL активно використовує інфлюенсерів для реклами нових лінійок у TikTok та Instagram. Також стимулює користувачів робити UGC (користувацький контент). Так само працює DIOR, Solmar та деякі інші бренди.

Співпраця з інфлюенсерами

Взаємодійте з аудиторією

Відповідайте на коментарі, не ігноруйте відгуки у соціальних мережах,— як погані, так і хороші. Social commerce про те, щоб бути ближчими до своєї аудиторії, сприймати її критику та працювати разом з нею над покращеннями.

Відомий випадок зі Stanley — дівчина Даніель опублікувала у TikTok відео, де розповідає, що в неї згоріло авто, однак чашка Stanley, яка була всередині не постраждала. На це бренд Stanley робить відповідне відео, де пропонує подарувати дівчині нове авто.

Інший випадок з The North Faceдівчина зняла відео, у якому пожалілася на те, що промокла у їх куртці. Команда маркетингу бренду відправилася на гелікоптері до дівчини у гори та привезла їй нову куртку.

Зробіть зручнішими покупки у соціальних мережах

Соціальні мережі розвиваються, додаються нові можливості каталогів, прямих покупок тощо. Ці нововведення не потрібно ігнорувати, якщо хочете розвивати social commerce. Однак навіть не впроваджуючи найновіших технологій можна зробити так, щоб користувачам було зручно купити товар чи замовити послуги у соціальних мережах.

Зробіть зручнішими покупки у соціальних мережах

Як зробити покупки у соціальних мережах зручнішими для покупців:

  • вказуйте ціну одразу, щоб було менше зайвих рухів;
  • зафіксуйте час відповіді — понад годину клієнт у соціальних мережах не чекатиме;
  • додайте графік роботи;
  • намагайтеся не перенаправляти клієнта кудись, цінуйте його час;
  • вкажіть декілька робочих номерів на випадок проблем з основним;
  • робіть правдиві описи по суті, без прикрас;
  • менше фотошопу, передавайте продукт реальним, без прикрас;
  • відповідайте на усі запити;
  • поставте на перше місце сервіс та розвʼязання проблеми клієнта, а не продаж.

З цими кроками можна вибудувати сильну стратегію social commerce, яка буде працювати на бренд та залучати більше покупців у соціальних мережах.

Однак не забувайте, що кожен випадок просування унікальний і те, що спрацювало у когось може не спрацювати у вас. Тому аналізуйте, тестуйте і звертайтеся до спеціалістів, які розуміються на тематиці та готові пробувати нові підходи до розвитку бренду.