Причини падіння органічного трафіку на сайті

 Причини падіння органічного трафіку на сайті У своїй роботі кожен SEO-спеціаліст регулярно стикається з вивченням динаміки зміни трафіку на сайті. Неважливо, зростання це або падіння, завдання SEO-фахівця дізнатися чому трафік на сайті змінився. Без цього знання, в подальшому, не буде чіткого розуміння: які зміни на сайті дають результат, а які можуть привести тільки до падіння кількості сеансів з пошукових систем.

Найскладніше – визначити, чому просів трафік на сайтах?

У цій статті ми поділимося з вами досить простим алгоритмом, за допомогою якого будь-яка людина, навіть без спеціалізованих знань і навиків, зможе визначити причину падіння трафіку.

Діагностуємо наявність проблеми

Ми рекомендуємо починати пошук причин за умови зменшенні трафіку понад 15% і протягом тижня. Тобто, якщо за попередній тиждень трафік з пошукових систем був 10 000, а на цьому тижні став 8 500 – слід розібратися.

Важливо розуміти, що якщо трафіку на сайті дуже мало (менше ніж 500 в тиждень), поріг повинен бути більше мінімум на 20%.

Проаналізувати кількість трафіку можна за допомогою сервісу Google Analytics. Обов’язково варто враховувати трафік тільки з органічного пошуку. Дуже часто клієнти звертаються з проблемою просідання трафіку, але після отримання доступу до статистики ми виявляємо, що просто була відключена контекстна реклама. Як наслідок, загальна кількість трафіку зменшилася, а кількість відвідувань з органіки залишилася без значних змін.

Google Analytics, аналіз кількості трафіку

Ще одна поширена проблема – платний трафік з Google Ads потрапляє в органічний канал через відсутність зв’язки Ads з Google Analytics. Потрібно завжди стежити за тим, щоб платний трафік потрапляв до відповідного каналу.

Сезонність

Не варто забувати про облік сезонності під час аналізу динаміки пошукового трафіку. Сезонність категорії товарів або послуг можна перевірити за допомогою Google Trends. Не плутайте зміну кількості попиту на товар або послугу з падінням трафіку через помилки в пошуковій оптимізації.

Приклад яскраво вираженої сезонності на групу товарів:

Приклад сезонності на групу товарів

Дуже рідко, але бувають різкі сплески попиту на категорію товарів або послуг. Наприклад, у зв’язку з масштабною пожежею в Одесі, різко зріс попит на пожежне обладнання по всій Україні протягом декількох тижнів. На одному з сайтів, який ми просуваємо в даній тематиці, трафік виріс більш ніж на 100%.

Визначаємо, які сторінки втратили трафік

Якщо в статистиці Google Analytics дійсно спостерігається значне осідання відвідувань з пошуку, слід з’ясувати на які конкретно сторінки / групи сторінок.

Щоб дізнатися на яких сторінках сайту просів трафік, потрібно зайти в Google Analytics -> Джерела трафіку -> Канали -> Organic Search -> Сторінки входу.

Google Analytics, просідання трафіку

У більшості випадків це буде кілька сторінок або ж одна група сторінок. Виходячи з типу просідання сторінки, можна дізнатися який саме трафік просів: інформаційний або комерційний.

Варто пам’ятати, що просідання може бути саме в інформаційному трафіку. Залучити такий тип раніше могла стаття на загальну тему, наприклад «Що таке SEO?».

Якщо на сайті дуже багато сторінок, краще вивантажити статистику в csv-файл. Так буде простіше розібратися в даних.

Важливий нюанс! Будьте уважні під час вибору дат порівнюваних періодів – дні тижня в порівнюваних періодах повинні збігатися. Особливо це важливо для сайтів, які працюють в В2В сегменті, там у вихідні дні трафік істотно падає. Бувають ситуації, коли порівнюють період з двома вихідними днями, з періодом, в якому три або більше вихідних (наприклад, було перенесення державних святкових днів).

Тепер, коли відома просіла сторінка або група, проблему локалізовано. Варто уважно вивчити просівшу сторінку, щоб зрозуміти причини осідання трафіку з пошукових систем.

Перевіряємо зміни позицій на сторінках

Почати перевірку просілих сторінок слід з аналізу зміни позицій за ключовими фразами.

Завдяки цьому аналізу можна зрозуміти:

  • за якими саме ключовими словами погіршилися позиції;
  • хто з конкурентів став краще ранжуватися.

Якщо по цих сторінках немає зібраного семантичного ядра та історичних даних, розібратися буде складніше. Але існують платні сервіси (наприклад, megaindex), за допомогою яких можна подивитися історичні дані по ТОП-видачі для ключової фрази.

Знаходимо проблеми на посадкових сторінках

Коли є дані про те, на яких сторінках просів трафік і по яких запитах сайт став гірше ранжуватися – можна перейти до аналізу самих сторінок.

В першу чергу, варто зрозуміти, що змінилося за останній місяць на цих сторінках або на всьому сайті: сайт ранжирувався краще, а отже щось погіршилося на вашому сайті або покращилося у конкурентів.

Що обов’язково слід перевірити під час аналізу посадкових сторінок

Якщо змін на просілих посадкових сторінках не проводилося – потрібно перевірити їх на появу таких помилок:

  1. Метатеги. Наявність тегів Title і Description, які точно і з використанням ключових слів ілюструють зміст сторінки.
  2. Текст. Потрібно перевірити унікальність контенту через пошукову систему, запровадивши невеликий фрагмент тексту в подвійних лапках. Якщо інший документ ранжируєтся вище вашої посадкової сторінки – текст слід переписати. Таким способом можна знайти дублювання тексту на інших сторінках вашого сайту.
  3. Url-адреса сторінки. Потрібно перевірити чи не змінилася вона внаслідок технічної помилки.
  4. Швидкість завантаження сторінки. Можна перевірити через Search Console. Головне щоб не було різкого зниження.
  5. Зовнішні посилання. Перевірити через Ahrefs або Serpstat чи не втратила посадкова сторінка якісні зовнішні посилання.
  6. Технічні помилки. Доступність сторінки для індексації. Перевірити можна через Search Console. Сторінка може бути помилково закрита від індексації, віддавати 404 код (і бути доступною) та інше.
  7. Загальна якість сторінки. Потрібно порівняти посадкову сторінку з конкурентами. З’ясувати чого не вистачає, щоб надати користувачеві повнішу інформацію.
  8. Наявність ключових слів на сторінці. Потрібно перевірити чи ключові слова з семантичного ядра є на цій сторінці та в якій кількості. Можливо, просіли запити зі словами «ціна» і «вартість», а цих слів на сторінці дуже мало або зовсім немає. Порівняти текстовий зміст сторінки з конкурентами можна за допомогою будь-якого текстового аналізатора.

Звичайно ж, технічних помилок і причин зниження якості сторінок сила-силенна, всіх їх не описати. Вище описані є, найбільш поширеними.

Перевіряємо наявність санкцій пошукових систем або глобальне оновлення

Якщо проблем на посадкових сторінках не виявлено – слід перевірити інформацію про санкції пошукових систем в інструментах для веб-майстрів від Google.

Інформація про санкції пошукових систем в інструментах для веб-майстрів від Google і Яндекс.

Ще рекомендуємо перевірити дати глобальних оновлень в пошукових системах, в цьому допоможе сервіс Algoroo.

Песимізація сайтів, особливо медичної тематики, останнім часом зовсім не рідкість. Google представив у 2018 році новий алгоритм оцінювання якості сайтів медичної та фінансової тематик — YMYL. Внаслідок роботи цього алгоритму постраждали сайти, в яких немає перерахованих вище помилок, але є інші, більш глобальні. Завжди необхідно стежити за оновленнями алгоритмів пошукових систем, щоб оперативно реагувати на зміни.

Якщо за допомогою чек-листа у вас не вийшло виявити та усунути причину падіння трафіку – зверніться до фахівців, оскільки проблема може бути унікальною.

Висновки

Перед тим, як бити на сполох про просідання трафіку, обов’язково переконайтеся, що це дійсно так. Також слід зрозуміти, на яких саме сторінках просів трафік і за якими кластерам запитів.

Можна самостійно перевірити наявність найбільш поширених помилок в оптимізації. Наш досвід підказує, що більшість випадків зниження трафіку можна вирішити за допомогою чек-листа з цієї статті.

Зрозуміло, бувають ситуації, коли трафік з пошукових систем падає і ймовірність одразу дізнатися причину на 100% не виходить. Але це трапляється рідко і, в основному, такі випадки пов’язані з санкціями пошукових систем, які немає можливості точно і моментально діагностувати.

Владислав Наумов
Владислав Наумов
• Chief Product Officer (CPO)
Агенція digital-маркетингу Inweb
Займаюся SEO c 2011 року, починав зі створення та просування тематичного проєкту на медичну тематику. У 2012 році прийшов в Inweb на посаду Junior SEO Specialist, а за 3 роки став Head of SEO. На поточний момент є керівником партнером агенції. У сферу компетенції входить розробка стратегії розвитку департаменту SEO, автоматизація і спрощення бізнес-процесів, розробка інструментів для спрощення роботи SEO-фахівців, організація ефективної роботи та комунікації. Ми використовуємо ефективні інструменти інтернет-маркетингу для досягнення бізнес-цілей наших клієнтів. І віримо, що комплексний підхід допоможе розвинути малий та середній бізнес в Україні.
Більше цікавого