Реєстрація домену в зоні .UA і навіщо тут торгова марка?

Доменне ім’я — один з основних ідентифікаторів онлайн-бізнесу. Маркетплейс, веб-додаток, онлайн-сервіс, блог — все, що транслюється через веб-сайт, не діє без доменного імені (домену).

Будь-який домен складається з рівнів — частин, між якими ставиться крапка, починаючи з кінця. Найбільш престижним вважається домен другого рівня в національній зоні .UA (наприклад, «joyfulpig.ua»). Але чому таких доменних імен мало і більшість сервісів, навіть відомих, розміщені на сайтах з доменним ім’ям в інших зонах (зокрема com.ua)?

Відповідь проста — для реєстрації доменного імені другого рівня в зоні .UA встановлені обмеження, а саме обов’язок підтвердити, що заявник володіє правами на відповідний знак для товарів і послуг, простіше кажучи — торговою маркою. До речі, практика встановлення додаткових вимог є звичайною і для інших доменів в національних зонах (в деяких країнах такі домени можуть реєструвати тільки громадяни).

Така вимога встановлена Регламентом особливостей реєстрації приватних доменних імен другого рівня в домені .UA («Регламент»), затвердженим адміністрацією доменних імен ТОВ «Хостмайстер». Так, згідно з п. 3.3. регламенту,

«Приватні доменні імена другого рівня в домені .UA делегуються виключно у разі, якщо відповідне доменне ім’я повністю або його компонент другого рівня (до знака”.”, але не включаючи цей знак), за написанням співпадає із Знаком, права на використання якого на території України належать відповідному реєстратору».

Знак, в свою чергу, це

«Словесний знак для товарів і послуг, на який центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері інтелектуальної власності видане свідоцтво України на знак для товарів і послуг, або такий, що одержав правову охорону на території України відповідно до Мадридської угоди про міжнародну реєстрацію знаків , або, в разі, якщо такий зареєстрований знак для товарів і послуг складається з тексту та інших позначень, — його словесну частину, яка сама є об’єктом правової охорони».

Давайте розшифруємо :)

Для того, щоб отримати доменне ім’я joyfulpig.ua, особа, яка звертається до відповідного реєстратора («регистрант»), повинен підтвердити наявність у нього прав на відповідну торгову марку (ТМ). Торгова марка може мати вигляд «Joyfulpig.ua» або просто «Joyfulpig» / «Joyful pig» (або еквівалент кирилицею, про що поговоримо нижче).

Торгова марка обов’язково повинна поширювати свою дію на територію України. Такими ТМ є як знаки, зареєстровані Укрпатентом, так і міжнародні ТМ, зареєстровані за Мадридською угодою (одночасна реєстрація в обраних країнах по одній заявці).

Таким чином, доменне ім’я може бути делеговане і нерезиденту України, якщо він є власником відповідної торгової марки (має права на її використання).

Подане на реєстрацію доменне ім’я в зоні .UA може мати літери тільки латинського алфавіту. Що робити, якщо торгова марка зареєстрована, наприклад, українською мовою? В такому випадку доменне ім’я буде зареєстровано відповідно до затверджених правил транслітерації.

В цьому випадку потрібно розуміти, що доменне ім’я може мати не такий вигляд, як бажає заявник (особливо, якщо в назві ТМ є літери «г», «х»). Для вже згаданого вище прикладу — ТМ «Джойфул ПІГ» — доменне ім’я буде мати вигляд «dzhojfulpigh.ua» або «dzhoifulpih.ua», в залежності від обраних правил транслітерації. Тому реєструвати ТМ краще відразу за назвою, яке хочете бачити в домені, тобто на латині.

До речі, якщо варіантів транслітерації кілька, можна отримати всі відповідні доменні імена.
Правила використання символів також врегульовані. Крім знака «—», інші не можуть бути відображені в доменному імені. Якщо є торгова марка «Cat & Dog», як бути в цьому випадку? Знак «&» може бути замінений на «and», а також виділений дефісом. Тому наведена ТМ може бути зареєстрована як доменне ім’я в наступних форматах:

  • catdog.ua;
  • cat-dog.ua;
  • catanddog.ua;
  • cat-and-dog.ua.

Чи обов’язково заявник повинен бути власником ТМ?

Відповідь — ні. Власник ТМ і заявник на доменне ім’я можуть не збігатися, якщо заявник, відповідно до ліцензійного договору з власником ТМ, має право використовувати таку ТМ. Обов’язковими умовами в такому випадку є:

  • державна реєстрація такого ліцензійного договору Укрпатентом;
  • пряма вказівка в договорі на те, що одержувач ліцензії має право реєструвати домен за назвою торгової марки.

Це правило діє і під час переделегування домену (передачі його іншій особі). Якщо ж домен передається в зв’язку з, наприклад, продажем бізнесу, тоді підставою реєстрації домену новим реєстрантом буде договір про передачу виключних майнових прав на ТМ і нове свідоцтво про реєстрацію.

На що ще звернути увагу при реєстрації домену в зоні .UA?

На реєстратора домену — компанію, яка здійснює реєстрацію. Адміністратором домену .UA є ТОВ «Хостмайстер». Адміністратор укладає договори з реєстраторами доменних імен, невід’ємною частиною яких є Регламент. Щоб дізнатися, чи має право компанія, до якої ви звернулися, право реєструвати відповідний домен, можна здійснити пошук за посиланням.

Отже, для того, щоб отримати домен в зоні .UA, зареєстрована торгова марка is a must.
Мабуть, логічно виникає питання, а чи варта гра свічок?

Що потрібно для реєстрації торгової марки в Україні

  1. Обрати назву

    Це здається само собою зрозумілим, однак, не все так просто. Є певні обмеження щодо того, які торгові марки не можуть бути зареєстровані. Зокрема, за загальним правилом ТМ не зареєструють, якщо:

    1. ТМ містить зображення державної символіки, назви державних органів і міжнародних організацій, назви держав або літерні коди країн;
    2. ТМ не має розрізняльної здатності, наприклад, ТМ складається з однієї літери, цифри, простий лінії, загальновживаних скорочень та інше;
    3. ТМ описова, наприклад, «чемодан» для продажу сумок і валіз;
    4. ТМ є оманливою, наприклад, використання порівнянь: «маркетплейс №1», «кращий блог», географічних назв: «київське печиво» (для товарів, які не виробляються в столиці) й інше;
    5. ТМ є тотожною або схожою до ступеня змішування із зареєстрованими або поданими на реєстрацію торговими марками, які визнані добре відомими, комерційними найменуваннями, що відомі в Україні відносно заявлених товарів / послуг;
    6. ТМ містить назви відомих творів / персонажів;
    7. та інше.

Якщо є бажання зареєструвати не назва (словесну ТМ), а логотип, потрібно врахувати можливість вибрати доменне ім’я за таким логотипом. Якщо логотип складається тільки з графічного зображення, отримати за ним домен неможливо. Тут важливо переконатися, що графічні елементи не переплітаються зі словесними та останні легко читаються. Також, якщо графічна частина містить стилізовані слова / букви, вони потенційно будуть відображатися в доменному імені. Тому, якщо реєструєте торгівельну марку і знаєте, що однією з основних цілей є саме делегування домену, краще вибирати словесну ТМ. Або, як мінімум, зареєструвати її першою.

До вибору назви торгової марки потрібно підійти відповідально ще й тому, що від цього безпосередньо залежить, як буде виглядати доменне ім’я. Так, все слова, літери і цифри будуть відображені в доменному імені. Рєєстрація ТМ кирилицею буде мати наслідки у разі делегування доменного імені. Як ми вже відзначали, доменне ім’я буде виглядати відповідно до офіційної транслітерації на латині. Наприклад, на ТМ «Хмара» буде делеговано доменне ім’я «khmara.ua». Якщо бажане доменне ім’я — hmara.ua — потрібно реєструвати ТМ «Hmara», або кирилицею «Гмара».

  1. Вибрати клас МКТУ

    Що це таке? Клас Міжнародної класифікації товарів і послуг для реєстрації знаків (МКТП) — це об’єднані за спільною ознакою товари або послуги, щодо яких надається правова охорона під зареєстрованою ТМ. Наприклад, для торгової марки маркетплейса слід вибирати клас 35 і послугу — «надання онлайнових торгових майданчиків для покупців і продавців товарів і послуг», для додатка для оренди таксі – клас 09 ( «комп’ютерні програми завантажуються») і клас 39 ( «послуги таксі»,«улаштування пасажирських перевезень для інших через онлайнові додатки»).

    Клас вибирається відповідно до того, яка сфера діяльності і для яких товарів / послуг потрібен захист торгової марки.
    Важливо розуміти, що конфліктні або навіть тотожні назви ТМ в різних класах можуть бути зареєстровані. Наприклад, ТМ «Vista» може бути як для послуг страхування, так і для виробництва джинсів. Однак, в доменному світі діє правило «хто не встиг, той запізнився», тому домен vista.ua може отримати хтось один — той, хто першим звернувся.

    Це той випадок, коли навіть зареєстрована ТМ не гарантує отримання домену, на жаль.

  1. Подати пакет документів і оплатити офіційний збір

    Документи включають заявку, перелік товарів і послуг, опис торгової марки і її зображення. Можна підготувати все самому, а можна позбавити себе нервів і довіритися юристам, які зроблять все швидко і правильно. Адже будь-яка помилка в документах — це затримка реєстрації, яка і так досить тривала.

    До речі, про терміни. В середньому процес триває 14-18 місяців. Якщо хочете прискорити процедуру, за додаткову плату він скоротиться до 8-9 місяців. Цей момент також потрібно враховувати, коли плануєте запуск свого продукту на ринок. Чим швидше подати заявку і отримати свідоцтво про реєстрацію, тим швидше можна отримати бажаний домен.

    Вартість реєстрації — 4000 гривень за один клас звичайної словесної ТМ, плюс 685 гривень за публікацію і видачу свідоцтва. Дорого? Це плата за впевненість в тому, що права на відповідну назву захищені, і за можливість отримати престижний домен.
    Після отримання документів, Укрпатент привласнює заявці номер. Але треба зазначити, що на підставі такого номера неможливо зареєструвати домен, адже це не гарантує, що ТМ надалі зареєструють.

    Реєстрація завершується видачею «Свідоцтва на знак для товарів і послуг». Саме воно є підтвердженням прав на ТМ і дозволяє зареєструвати доменне ім’я за назвою ТМ.

    Термін дії свідоцтва — 10 років, після чого його потрібно продовжити. Домен не може бути делеговане на термін більше, ніж вказано в свідоцтві. Тобто, якщо термін дії свідоцтва спливає через 7 місяців, саме на такий період буде делеговано домен. Після продовження терміну реєстрації, домен може бути делеговано на більш тривалий період, встановлений реєстратором (зазвичай 1 рік).

Якщо домен — це основна мета, то зареєстрована торгова марка поруч з ним дає переваги правовласнику:

  1. ТМ підвищує інвестиційну привабливість бізнесу.
  2. ТМ є цінним активом, збільшує вартість бізнесу, крім того, право на використання ТМ можна ліцензувати і отримувати з цього прибуток (наприклад, у форматі франшизи).
  3. Зареєстрована ТМ надає пріоритетне право на використання відповідної назви / логотипу: вже з моменту подачі заявки можна оскаржити ТМ, подані на реєстрацію пізніше, якщо вони конфліктують з відповідних товарах / послугах.
  4. ТМ в Україні є підставою для міжнародної реєстрації ТМ за Мадридською угодою (одночасна реєстрація в обраних країнах по одній заявці), в разі, якщо є намір вийти на закордонні ринки.
  5. ТМ є важливим інструментом в суперечці за домен, не тільки в зоні .UA.

Так, відповідно до процедури Uniform Domain-Name Dispute-Resolution Policy (UDRP), одним з елементів, який повинен довести заявник в позові про переделегування домену, — доменне ім’я тотожне або схоже до ступеня змішування з торговою маркою, права на які належать позивачеві. Без наявної реєстрації довести це практично неможливо.

Коли це може бути потрібно? На жаль, сьогодні існує багато способів «віджати» домен або паразитувати на діловій репутації. Наприклад, недобросовісні конкуренти можуть зареєструвати схожий домен, який буде вводити користувачів в оману і красти трафік з сайту. Ще одним варіантом є реєстрація торгової марки за назвою домену особою, якій такий домен не належить. Метою може бути як використання впізнаваності ТМ і відповідної ділової репутації для власної вигоди, так і бажання заробити на продажу відповідного домену / торгової марки.

До речі, для українських позивачів щодо доменів в зоні .UA, а також доменів в зоні .COM.UA вже доступна процедура звернення з позовом до Центру арбітражу та посередництва ВОІВ за Єдиною політиці вирішення спорів щодо доменних імен в домені .UA (UA-DRP).

Висновок

Зважаючи на престиж домену в зоні .UA, не дивно, що для його отримання встановлені певні обмеження. Це дозволяє реєстраторам переконатися в сумлінності заявника (звичайно, бувають і винятки, як описано вище), обмежувати можливість масової реєстрації доменних імен у зоні .UA для подальшого перепродажу та, власне, захистити власників доменів.

Реєстрація ТМ — це інвестиція, яка точно принесе прибуток. Не зволікайте з цим і отримуйте престижний домен та безліч інших плюшок!