Як просувати інтернет-магазини медичної тематики у диджиталі 2024 року

Як просувати інтернет-магазини медичної тематики у диджиталі 2024 року

Медицина — це одна з потенційно важких тематик для просування у диджиталі, оскільки вона впливає безпосередньо на життя і здоровʼя людини. Тому сайти такої тематики підпадають під жорсткішу перевірку від пошукових систем, рекламних кампаній і не тільки.

У цьому інсайті ми розповімо про основні тренди та нюанси просування сайтів медичної тематики. Інформація може бути корисною як для підприємців, які просувають сайти самостійно, так і для маркетологів, які починають працювати з цією сферою чи шукають нові точки росту.

Фото: Як просувати інтернет-магазини медичної тематики у диджиталі 2024 року

Особливості та складнощі в просуванні сайтів медичної тематики

З початку пандемії COVID-19 було зафіксовано збільшення частоти купівлі ліків (з 49,16% до 55,48%) і товарів для здоров’я (з 60,61% до 63,0%) онлайн, згідно з дослідженням Front Pharmacol.

Фото: Як просувати інтернет-магазини медичної тематики у диджиталі 2024 року

Проте після появи нової хвороби, як зазначається у Front Med (Lausanne), особливо якщо вона має ознаки пандемії, у соціальних мережах поширюється дезінформація про надійність нових ліків і вакцин, запропонованих для її лікування або запобігання.

Через це соціальні мережі та платформи як Google, а також законодавчі органи вимушені були покращувати алгоритми та додавати нові правила для сайтів, постів, рекламних кампаній просування медичних препаратів, клінік тощо.

Таким чином категорію здоровʼя віднесли до тематик YMYL.

YMYL (Your Money or Your Life) — так пошукова система відзначає сайти чи окремі сторінки, які можуть вплинути на життя та здоров’я людини у різних сферах насамперед це сайти медичної тематики.

Хоч це потенційно покращило ситуацію з дезінформацією щодо медичних препаратів та методів лікування (дослідження Int J Environ Res Public Health), проте ускладнило просування у диджиталі для аптек, косметологічних клінік та лікарень.

Особливості просування медичних сайтів у Європі, Україні та США

Залежно від країни та регіону просування сайту медичної тематики, можна стикнутися з різними національними особливостями та обмеженнями законодавства.

Фото: Як просувати інтернет-магазини медичної тематики у диджиталі 2024 року

Просування сайтів медичної тематики в Україні

Просування сайтів медичної тематики в Україні може ускладнюватися нестабільними змінами в законодавстві та ситуації країни загалом. Закони та нормативи можуть часто змінюватися, що вимагає від підприємців постійного моніторингу та адаптації до нових вимог.

Наприклад, можуть бути зміни в правилах щодо реклами медичних послуг або зберігання та обробки персональних даних, оскільки наразі Україна знаходиться в процесі переходу на норми ЄС та поступово диджиталізується. Важливим для України є також дотримуватися законів щодо ліцензування медичних закладів та сертифікації медичних препаратів.

Проблеми з просуванням медичного сайту в Україні можуть виникнути через:

  • Часті зміни в законах та нормативних актах щодо медичних послуг.
  • Висока роль особистих рекомендацій.
  • Фінансові обмеження пацієнтів.
  • Складнощі з внутрішньою ситуацією ринку.
Також в Україні велике значення мають особисті рекомендації. Пацієнти часто довіряють відгукам своїх друзів та родичів більше, ніж рекламі. Тому позитивні відгуки пацієнтів і сарафанне радіо є ключовими факторами успіху у просуванні.

Просування сайтів медичної тематики в Європі

У Європі просування медичних сайтів потребує врахування численних регуляторних норм.

Особливості включають:

  • Дотримання загального регламенту про захист даних (GDPR), який вимагає високого рівня захисту персональних даних.
  • Врахування індивідуальних особливостей кожної країни ЄС та регіону, оскільки вони можуть відрізнятися.
  • Необхідність створення контенту на різних мовах, враховуючи мовні уподобання цільової аудиторії в різних країнах.
  • Прийняття факту довіри до державних медичних установ, яка може шкодити репутації приватних клінік.
Основним викликом є дотримання GDPR, який вимагає від компаній забезпечення високого рівня захисту персональних даних користувачів. Це включає отримання чіткої згоди на обробку даних, захист даних у безпечних умовах та можливість користувачів видаляти свої дані. Недотримання цих вимог може призвести до значних штрафів. Крім того, кожна країна в ЄС може мати свої специфічні закони щодо реклами медичних послуг, що ускладнює створення єдиної маркетингової стратегії для всього регіону.

Багатомовність континенту вимагає створення контенту на різних мовах, що забезпечує залучення більшої аудиторії. Для цього потрібно залучати професійних перекладачів та спеціалістів з локалізації контенту.

Також у Європі існує висока довіра до державних медичних установ, тому приватні клініки та аптеки повинні активно працювати над підвищенням своєї репутації через сертифікати, відгуки пацієнтів та інші методи. Крім того, культурні відмінності між країнами впливають на очікування від медичних послуг, що вимагає адаптації маркетингових стратегій для кожного ринку.

Просування сайтів медичної тематики в США

У США реклама медичних послуг та продуктів регулюється такими органами, як Food and Drug Administration (FDA) та Federal Trade Commission (FTC).

FDA регулює рекламу лікарських засобів та медичних пристроїв, забезпечуючи, щоб інформація була точною та не вводила в оману. FTC контролює чесність та прозорість рекламних практик, забезпечуючи захист споживачів від шахрайства та недобросовісної реклами.

Недотримання цих правил може призвести до високих штрафів та юридичних наслідків.

Основні особливості включають:

  • Орієнтацію пацієнтів на клініки та аптеки, які працюють з їх страховими компаніями.
  • Високий рівень цифрової грамотності населення створює попит на онлайн-консультації та телемедицину.
  • Високий рівень конкуренції серед медичних установ.
  • Складний шлях до побудови довіри серед американців.

Система медичного страхування в США відіграє значну роль у просуванні медичних послуг. Багато пацієнтів обирають медичні установи, які співпрацюють з їхніми страховими компаніями. Тому важливо, щоб медичні сайти надавали інформацію про страхові плани, з якими вони працюють, та умови покриття послуг.

Високий рівень цифрової грамотності населення створює попит на присутність бренду у медіа. Це дорого, проте цю особливість можна використовувати як конкурентну перевагу, пропонуючи зручні онлайн-сервіси для запису на прийом, отримання консультацій та інших медичних послуг.

Крім того, пацієнти в США часто використовують відгуки та рейтинги в інтернеті при виборі медичних послуг, тому важливо активно працювати над підвищенням своєї онлайн-репутації.

Високий рівень конкуренції серед медичних установ вимагає побудови дієвих стратегій та постійного покращення сервісу, щоб залучити та утримати пацієнтів.

Складнощі для просування у диджиталі сайтів медичної тематики

До особливостей просування у кожному з регіонів додаються обмеження від різних платформ та законодавства, вони теж відрізняються для України, Європи та США.

Фото: Як просувати інтернет-магазини медичної тематики у диджиталі 2024 року

Які є обмеження на просування медичної тематики для України

В Україні просування медичних сайтів підпорядковується законам і вимогам, що забезпечують захист споживачів і дотримання етичних стандартів.

Закон України «Про рекламу» регламентує наступні моменти:

  • Заборона реклами методів лікування, діагностики, профілактики та реабілітації, які не визнані офіційною медициною.
  • Рекламодавці медичних послуг повинні забезпечити наявність відповідних ліцензій та дозволів.
  • Реклама медичних препаратів повинна містити попередження про можливі побічні ефекти та рекомендацію звертатися до лікаря.
  • Заборона реклами медичних препаратів, що відпускаються за рецептом, за винятком спеціалізованих медичних видань.

Обмеження у рекламі Google та Facebook

Для платформ Google та Facebook в Україні діють глобальні правила на просування сайтів медичної тематики. Вам варто ознайомитися з офіційним переліком правил для реклами сфери медицини Google, де зібрані усі нюанси для розуміння й обмежень. Також Google випустив оновлення до правил, яке варто прочитати.

У Meta також є офіційний перелік правил, які визначають особливості просування та обмеження для різного типу реклами, сайтів медичних тематик у тому числі.

Обмеження на просування медичної тематики в ЄС

У ЄС ситуація з просуванням сайтів повʼязаних з медичною тематикою відрізняється від українських вимог.

Які закони регламентують рекламу медичних препаратів в ЄС:

  • Директива про електронну торгівлю (E-commerce Directive): регулює онлайн-рекламу та містить вимоги до прозорості та відповідальності.
  • Регламент про загальний захист даних (GDPR): суворо регулює обробку та захист персональних даних, включаючи дані про здоров’я.
  • Регламент про медичні вироби (MDR) та Регламент про діагностичні медичні вироби (IVDR): регулюють рекламу медичних виробів і вимагають сертифікації та відповідності стандартам.
Окрім того, необхідно ознайомлюватися з правилами кожної країни ЄС, якщо хочете запускати рекламу аптеки чи клініки. Оскільки законодавства умовної Франції та Італії можуть відрізнятися і містити додаткові обмеження.

Обмеження на просування медичної тематики в США

У США є свої законодавчі регулятори з переліком обовʼязкових правил для сайтів медичної тематики та їх просування:

  • Food and Drug Administration (FDA): регулює рекламу медичних препаратів та медичних пристроїв, вимагаючи точності та надійності наданої інформації.
  • Federal Trade Commission (FTC): контролює рекламу медичних послуг та продуктів, забезпечуючи захист споживачів від обману.
  • Health Insurance Portability and Accountability Act (HIPAA): регулює конфіденційність медичної інформації.

Додатково потрібно уточнювати особливості просування аптек й клінік у кожному зі штатів. Тому що закони умовного Вашингтону та Каліфорнії можуть містити відмінності.

Складнощі просування медицини у диджиталі, незалежно від законів

Окрім того, що медична тематика має достатньо обмежень для просування у диджиталі законодавчо, також є інші складнощі, які іноді обмежують ефективність реклами та контенту.

  • Обмежена аудиторія за віком і тематиками.
  • Довготривалий процес сертифікації та узгодження контенту і креативів.
  • Висока конкуренція, наявність лідерів ринку з великими бюджетами.
  • Складність у побудові довіри до невідомого бренду.
  • Відсутність кваліфікованих спеціалістів для просування і створення контенту.
Фото: Як просувати інтернет-магазини медичної тематики у диджиталі 2024 року

Обмежена аудиторія за віком і тематиками

Медичні сайти привертають увагу вузького кола людей, які шукають конкретну інформацію про хвороби або лікування. Це звужує цільову аудиторію та ускладнює масштабування рекламних кампаній.

Варто розширити тематику сайту, включаючи здорове харчування, фізичні вправи та психічне здоров’я. Важливо створювати контент, орієнтуючись на інтереси різних сегментів користувачів. Колаборації з інфлюенсерами у сфері здоров’я допоможуть розширити аудиторію.

Довготривалий процес сертифікації та узгодження контенту і креативів

Процес затвердження медичного контенту включає суворі регуляторні вимоги, що може затримувати запуск маркетингових кампаній та обмежувати гнучкість у їхньому проведенні. Автоматизація процесів узгодження контенту та креативів з регуляторами допоможе пришвидшити цей процес.

Завчасне планування та створення контенту з урахуванням можливих затримок уникне несподіваних затримок у маркетингових кампаніях. Регулярні консультації з юридичними фахівцями та регуляторами дозволять краще зрозуміти вимоги та попередньо погодити стратегії.

Висока конкуренція, наявність лідерів ринку з великими бюджетами

У медичній сфері часто домінують великі компанії зі значними маркетинговими бюджетами, що ускладнює конкуренцію для нових або менших гравців.

Для конкуренції важливо зосередитися на вузьких нішах, де конкуренція менша, та пропонувати спеціалізовані послуги або продукти. Виділення бренду серед конкурентів айдентикою допоможе залучити більше клієнтів. Фокусування на місцевих ринках, де конкуренція менша, дозволить залучити більше клієнтів.

Складність у побудові довіри до невідомого бренду

Довіра є важливою у медичній сфері, і новим або невідомим брендам складно завоювати довіру потенційних клієнтів. Соціальні докази, такі як відгуки пацієнтів, кейс-стаді та експертні рекомендації, підвищують рівень довіри.

Публікація якісного та достовірного контенту, що підтверджує експертність бренду, також сприяє зміцненню довіри. Співпраця з авторитетними медичними установами та експертами допоможе зміцнити репутацію.

Відсутність кваліфікованих спеціалістів для просування і створення контенту

Знайти фахівців, які б мали не тільки навички в маркетингу, але й знання в медицині, може бути викликом. Інвестування в навчання наявного персоналу або залучення фахівців з медичної сфери та їх перекваліфікація в digital-спеціалістів є ефективними рішеннями.

Співпраця з агентствами або фрилансерами, що спеціалізуються на медичному маркетингу, також може бути корисною. Формування команд, що складаються з медичних фахівців і маркетологів, забезпечить комплексний підхід до створення контенту та просування.

Окрім цих особливостей, потрібно врахувати, що сайти медичної тематики оцінюють ще й асесори Google. Вони аналізують якість сторінок і цілих ресурсів за параметрами, які не піддаються кількісному вимірюванню і які поки не можуть оцінити пошукові роботи. Оцінка асесора впливає на ранжування сайту в пошуковій видачі.

Оцінки, поставлені людьми, аналізують фахівці з big data. Вони знаходять непрямі ознаки якісного контенту і беруть їх як основу для поновлення алгоритмів.

Тренди та поради для просування у digital для медичної тематики у 2024 році

Фото: Тренди та поради для просування у digital для медичної тематики у 2024 році

Маркетинг у сфері охорони здоров’я стрімко розвивається під впливом нових технологій, змін у поведінці пацієнтів та законів. Для медичних організацій важливо залишатися в курсі останніх трендів, щоб ефективно залучати нових пацієнтів, набувати лояльність, впізнаваність та підвищувати чек.

Зібрали декілька трендів для просування сайту медичної тематики на 2024 рік.

Фото: Як просувати інтернет-магазини медичної тематики у диджиталі 2024 року

Локальне SEO та набуття авторитету

Локальне SEO підвищує видимість медичних установ у пошукових системах, що допомагає залучати нових пацієнтів. Потрібно налаштувати та оптимізувати Google Business Profile для демонстрації клініки за запитами та використовувати локальні ключові слова.

Для підвищення довіри та репутації сайту, слід створити сторінки під ключових лікарів, вказати їх кваліфікацію. Набагато простіше зайти наверх видачі зі сторінками «найкращий офтальмолог Києва», ніж «лікування зору Київ». Тому сторінки профілів лікарів допоможуть охопити більше релевантних ключів і залучити більше клієнтів.

Також можна залучати їх до написання медичних статей та історій з пацієнтами, щоб розвивати впізнаваність. Для підсилення авторитету у системі E-E-A-T, можна пропонувати лікарям давати коментарі для популярних видань України.

Блог — це джерело додаткового трафіку, на яке слід звернути увагу спеціалістам. Проте майте на увазі, що потрібно робити лише актуальний, корисний та професіональний контент, який додаватиме ваги та відповідатиме на запити шукачів.

Також зверніть увагу на оптимізацію для голосового пошуку, 58% людей віком 25–40 років використовують функції голосового пошуку в пошукових системах. У нас це теж є популярною практикою, тому оптимізуйте контент під голосовий пошук.

Відеоконтент

Відео простіше поширювати та сприймати аудиторії, тому воно є ефективним засобом для залучення пацієнтів та реклами. Клініки та профільні магазини можуть створювати як короткі ролики з порадами для профілактики різних хвороб, так і розбір популярних практик, публікувати відгуки клієнтів, підбірки різних медичних лайфхаків, ситуативні меми тощо.

Однак не варто вдаватися до сліпого слідування за трендами. Так, воно може допомогти вам набрати аудиторію, проте навряд чи приведе потенційних клієнтів.
Як клієнт, який шукає, куди звернутися з проблемою медичного характеру, я, перш за все, надаватиму перевагу тій клініці, яка веде професійний акаунт та ділиться частиною свого професіоналізму, а не публікує меми та пранки.

Це потрібно взяти до уваги. До того ж публікація надмірного розважального контенту може призвести до втягнення у скандали, оскільки гумор — це доволі складна тема і не всі його розуміють однаково. Тому зосередьтеся на тому, у чому ви профі.

Як приклад, акаунт стоматолога з Києва — хоч там небагато послідовників і відео можна покращити, проте це хороший старт. Він розповідає про особливості встановлення вінірів, догляд, обробку інструменту тощо. Великий плюс, що це робить стоматолог, а не SMM, тому відразу видно професійність.

Також акаунт психологині Оксани — дівчина ділиться практичними порадами, цікавими фактами та у своїй манері розповідає про психологію.

Відгуки та UGC — це важливо

«Сарафанне радіо» та рекомендації завжди були одним з найефективніших методів залучення нових клієнтів. У 2024 році цей вплив лише поширюється, коли навколо стає все більше конкурентів, які начебто пропонують однакові послуги.

Просіть клієнтів лишати відгуки на сторінках у Google, мотивуйте писати пости у соцмережах, виставляти сторіз тощо. Трансляція задоволення сервісом, навіть на маленьку аудиторію, може з часом привести до вас нових клієнтів.

Пропонуйте бонуси за відмітки у соцмережах та відгуки. Наприклад, стоматологія може надати знижку 5-10% на наступну чистку чи плановий огляд за публікацію відгуку з відміткою. А салон краси може запропонувати бонус за те, що клієнт порекомендує майстра подрузі.

Ось приклад UGC, де дівчина розповідає про свій досвід корекції зору, а ось інша дівчинка розповідає про встановлення брекетів і ціни. І ще один від популярної блогерки про брекети та зубну щітку.

Обережно з ремаркетингом

Ремаркетинг — це хороша можливість змусити запамʼятати вас, проте з ним краще бути обережним у 2024 році. По-перше, це питання конфіденційності. Збираючи дані про користувачів для показу цільової реклами, необхідно забезпечити захист цих даних і не порушувати права користувачів.

Як ми писали вище, у сфері медицини існують суворі правила щодо реклами та обробки персональних даних пацієнтів. Недотримання цих правил може призвести до юридичних проблем та блокувань акаунтів. Тому важливо бути уважним, щоб уникнути можливих санкцій.

Нав’язлива реклама може відштовхнути потенційних клієнтів. Необхідно знайти баланс між нагадуванням про себе і не дратувати користувачів. Реклама медичних послуг повинна бути етичною та не вводити в оману, уникаючи надмірності або тиску. Вона має демонструвати реальні результати.

Зручність — це те, чого прагнуть клієнти

Факт хвороби, болю, симптомів — це вже стрес для потенційного клієнта. Тому потрібно створити мінімальні умови для того, щоб він не відчував стресу під час пошуку, запису та прийому у лікаря. Досягти цього можна різними способами: від розміщення електронної форми для запису на прийом, до створення чатботів, які будуть консультувати та пропонувати лікарів.

Якщо є можливість, розмістіть на сайті усю інформацію, яка може виникнути: що потрібно взяти на прийом, як проходить прийом, як провести запис, що робити, якщо плани змінилися і не встигаєш на запис, що робити, якщо стало некомфортно під час прийому у лікаря тощо.

Подбайте про зручність свого клієнта, цінуйте його час і спокій. Не змушуйте реєструватися, передзвонювати, перепитувати та чекати в чергах — адже це те, що створює негативне враження від обслуговування і відштовхує від наступного звернення.

Побудова авторитету для лікарів та спеціалістів

Люди йдуть до людей. Медицина — це та сфера, де це простежується найкраще, адже нерідко ми можемо звертатися до лікаря, якого знає багато років ще з дитинства, бо довіряємо йому.

Побудова особистого бренду для лікарів у клініці чи спеціалістів інших медичних спрямувань сьогодні дуже важлива. Тому стимулюйте лікарів розвивати свої соціальні мережі, ділитися своїм досвідом у статтях, публікувати професійний контент і демонструвати інноваційність, кваліфікованість тощо.

Не ховайте спеціалістів за красивими естетичними фотографіями профілів. Розвивайте ідею корисності, закритті запитів та болі потенційних клієнтів. Іноді ефективніше розвивати декілька профілів лікарів, ніж один брендовий профіль клініки.

Попри обмеження — просування можливе

Попри те, що медична тематика складна для просування і потребує врахування багатьох нюансів, створювати ефективну рекламу, розвивати сайт медичної тематики та клініки можливо. Проте для цього необхідні відповідні знання, розуміння особливостей, обмежень й трендів.


В Inweb є досвід просування медичної клініки, що підтверджує опублікований кейс на AIN. Тож наші експерти чітко знають про особливості, обмеження і можливості у просуванні сайтів медичної тематики.

Фото: Як просувати інтернет-магазини медичної тематики у диджиталі 2024 року
Софія Старк
Софія Старк
• Media Editor
Агенція digital-маркетингу Inweb
Media Editor, дипломована журналістка із пристрастю до Digital та технологій. Маю стаж графічного дизайну розрізом у 5 років, вивчала основи SEO, email-маркетингу та була Head of SMM. Ваша персональна Сірі у світі digital, штучного інтелекту тощо. Педантична перфекціоністка із неймовірною допитливістю, тому збираю найцікавіше, щоб ви могли прочитати це в медіа. Обожнюю геймінг та практикую мобільну фотографію.
Більше цікавого