Що відбувається із забороною TikTok в США: пояснення основних подій

Що відбувається із забороною TikTok в США: пояснення основних подій

За даними Reuters, застосунком TikTok користуються понад 170 млн американців. Американські кріейтори заробили у TikTok приблизно 83,8 мільйона доларів у 2024 році завдяки рекламним інтеграціям та монетизації.

Проте його хочуть заборонити через «загрозу національній безпеці» і не тільки. Вирішили розповісти коротко і по суті: що відбувається, чому та до чого це може призвести.

Фото: Що відбувається із забороною TikTok в США: пояснення основних подій

Чому TikTok хочуть заборонити у США

Колишній президент Джо Байден та провідні експерти стурбовані впливом TikTok на масовість та локалізації компанії ByteDance в Китаї, який є стратегічним суперником США. Експерти вказують на документи, які дозволяють китайським компаніям як Temu, Shien, ByteDance, AliExpress та іншим незаконно збирати дані про користувачів та передавати їх китайському уряду.

Також сенатори мають докази, що рекомендації алгоритмів TikTok можуть сприяти розповсюдженню дезінформації. Це занепокоєння посилилося після загострення війни між Ізраїлем і ХАМАС, а також під час президентських виборів у США.

Через це Джо Байден у квітні підписав указ, який зобовʼязував TikTok до 19 січня знайти покупця не з ринку Китаю і вийти з ByteDance. Компанія намагалася позиватися, аби оскаржити рішення, проте програла справу.

Які дані збирає і може передавати TikTok до Китаю

Законодавці у США стверджують, що уряд Китаю, відповідно до закону про національну розвідку від 2017 року, може змусити ByteDance ділитися даними користувачів TikTok.

Про які дані йдеться:

  • особиста інформація: імена, вік, номери телефонів та адреси електронної пошти;
  • дані про місцезнаходження: передача приблизного місцеперебування користувачів;
  • біометричні дані: дані для розпізнавання обличчя або скану пальців;
  • дані про перегляд та активність: інформація про взаємодію користувача з конкретним контентом або його поширенням.
Представники TikTok заявляли Reuters: «Організація, пов’язана з китайським урядом, володіє 1% дочірньої компанії ByteDance, Douyin Information Service». Проте вони стверджують, що цей холдинг «не має жодного відношення до глобальних операцій ByteDance за межами Китаю, включаючи TikTok».

Заборона TikTok та відновлення роботи у США — що відбулося

18 січня 2025 року TikTok зіткнувся із перебоями в роботі у США, через те що ByteDance не завершила продаж до вказаного часу.

Користувачі отримували офіційні повідомлення у застосунку: «У США набув чинності закон, що забороняє TikTok. На жаль, це означає, що ви поки що не можете користуватися TikTok».

20 січня відбулася інавгурація президента Дональда Трампа, який оголосив про указ, що надає TikTok 75-денну відстрочку для виконання вимоги про продаж активів. Це дозволило TikTok відновити роботу впродовж декількох годин після відключення.

Попри відновлення роботи сервісу, TikTok не можна було завантажити в американських AppStore і Google Play, оскільки компанії чекали на офіційні вказівки, щоб уникнути юридичних наслідків.

MrBeast, Ілон Маск та Amazon — потенційні покупці TikTok

Оскільки Трамп надав відстрочку TikTok для продажу, кілька відомих осіб і компаній висловили бажання щодо покупки застосунку.

Чи може Ілон Маск купити TikTok

Дональд Трамп особисто висловив готовність погодити продаж TikTok Ілону Маску, генеральному директору Tesla і SpaceX. Китайські чиновники також розглядали можливість продажу американського підрозділу TikTok Ілону Маску, проте деталі переговорів невідомі.

На фоні того, що соціальна мережа X (Twitter) реалізувала конкурентну стрічку відео схожу на TikTok, не виглядає, що Ілон може стати новим співвласником.

Станом на січень 2025 року Ілон Маск є найбагатшою людиною у світі, його статки оцінюються приблизно в $421,2 млрд. За оцінками аналітиків, вартість TikTok становить від $100 млрд до $200 млрд, залежно від включення його власного алгоритму.

Хоча статки Маска перевищують оціночну вартість TikTok, вони повʼязані з його часткою власності в компаніях Tesla, SpaceX, Neuralink та інших. Тому придбання соцмережі вимагатиме ліквідації значної частини цих активів і втрати Ілоном впливу у цих компаніях.

Блогер MrBeast хоче придбати TikTok

Популярний YouTuber MrBeast (Джиммі Дональдсон) приєднався до заявки на придбання американських операцій TikTok. У партнерстві з технологічним підприємцем Джессі Тінслі вони подали грошову пропозицію за платформу.

Станом на січень 2025 року чисті активи MrBeast оцінюються приблизно в 1 мільярд доларів. Самостійно статки MrBeast не дають змоги профінансувати придбання. Однак він очолює консорціум інвесторів, які хочуть об’єднати ресурси, щоб придбати соціальну мережу.

Amazon та інші потенційні покупці TikTok

Існують припущення щодо інтересу Amazon до TikTok, особливо з огляду на їхню нещодавню співпрацю. У серпні 2024 року TikTok оголосив, що американські користувачі можуть купувати товари в Amazon, не виходячи із застосунку, що може вказувати на потенційне стратегічне партнерство.

Серед можливих покупців TikTok також є Ларрі Еллісон — співзасновник Oracle. Компанія Еллісона раніше брала участь в обговореннях щодо діяльності TikTok в США.

Мільярдер Френк МакКурт, магнат у сфері нерухомості, разом зі своїм консорціумом теж висловив зацікавленість у придбанні TikTok. Як повідомляється, його група отримала понад 20 мільярдів доларів від інвесторів, імена яких не розголошуються.

Стівен Мнучін, колишній міністр фінансів США, формує групу інвесторів для участі в тендері на придбання TikTok в США.

Поява альтернатив TikTok як наслідок можливої заборони

У відповідь на потенційну заборону TikTok кілька платформ запровадили функції для залучення тих, хто шукає альтернативи соцмережі.

Соцмережа RedNote, яка спричинила ажіотаж вивчення китайської мови

RedNote — ще один китайський застосунок, який став причиною зростання кількості американських користувачів, котрі шукають альтернативи TikTok.

Він поєднує в собі функції Instagram і Pinterest, дозволяючи ділитися контентом, пов’язаним зі стилем життя, зокрема фотографіями та відео. Однак він доступний лише китайською, що і спричинило ажіотаж до вивчення мандаринської в Duolingo.

Також RedNote має сувору цензуру контенту в Китаї, що призводить до видалення деяких дописів.

Поява вкладки з відео в X

X запровадив спеціальну вкладку відео для американських користувачів, яка надає персоналізовану стрічку рекомендованих відео з різних категорій. Ця функція має на меті позиціювати X як потенційну альтернативу TikTok.

Bluesky додала стрічку відео

Соцмережа Bluesky додала настроювані відеоканали, які дозволяють гортати й створювати хронологію відео на основі певних хештегів. Оновлення включає нову відеострічку на вкладці пошуку популярних відео, що підвищує привабливість сервісу для користувачів, які покидають TikTok.

Також інвестор Марк Курбан оголосив про те, що готовий інвестувати у стартап, який розробить децентралізовану соцмережу, подібну до TikTok, на основі BlueSky.

Конкурент CupCut — Meta анонсувала програму Edits

Meta, материнська компанія Facebook та Instagram, анонсувала Edits, новий застосунок для редагування відео, який має конкурувати з CapCut.

Edits пропонує повний набір творчих інструментів, включаючи анімацію зі штучним інтелектом та субтитри, щоб привабити творців контенту, які постраждали від заборони TikTok. Застосунок буде доступний в iOS App Store з 13 березня 2025 року.

Також Meta пропонує бонуси для кріейторів, які переходитимуть з TikTok до Instagram Reels.

Поточна ситуація з TikTok у США залишається напруженою: заборона через побоювання щодо національної безпеки, вимога до ByteDance продати американські активи та дискусії щодо потенційних покупців, таких як Amazon, Ілон Маск чи MrBeast. Тим часом конкуренти активно адаптуються, впроваджуючи нові функції для залучення аудиторії.

Як наслідок, можливе відновлення роботи TikTok залежить від подальших рішень уряду та успіху в пошуку нового власника.

Софія Старк
Софія Старк
• Media Editor
Агенція digital-маркетингу Inweb
Media Editor, дипломована журналістка із пристрастю до Digital та технологій. Маю стаж графічного дизайну розрізом у 5 років, вивчала основи SEO, email-маркетингу та була Head of SMM. Ваша персональна Сірі у світі digital, штучного інтелекту тощо. Педантична перфекціоністка із неймовірною допитливістю, тому збираю найцікавіше, щоб ви могли прочитати це в медіа. Обожнюю геймінг та практикую мобільну фотографію.
Більше цікавого