Еволюція email-маркетингу в умовах штучного інтелекту — досвід eSputnik
Email-маркетингу прогнозують неефективність уже багато років, але бюджети на кампанії лише зростають. У 2020 році світовий ринок email-маркетингу оцінювали в 7,5 мільярда доларів, а за прогнозами, до 2027 року ця цифра зросте до 17,9 мільярда.Згідно з результатами дослідження української омніканальної CDP (Customer Data Platform) eSputnik, які підготували цю статтю для Inweb, електронна пошта й досі є лідером серед каналів комунікації з клієнтами.
Дослідження стану українського ecommerce до та після повномасштабного вторгнення.
У 2024 році email-маркетинг усе ще важливий для бізнесу, бо:
- Це вигідний канал комунікації — кожен вкладений долар у середньому окупається в 36 разів.
- Електронною поштою користуються понад 4,26 мільярда людей, що дозволяє охопити велику цільову аудиторію.
- Ви можете підтримувати персоналізоване, різноманітне та регулярне спілкування з підписниками, збільшуючи їхню лояльність і перетворюючи їх на постійних клієнтів.
Саме тому важливо стежити за еволюцією email-маркетингу, аби вчасно адаптуватися до нових правил гри й отримувати кращі результати. Одним із чинників великих змін став штучний інтелект (АІ).
У цій статті розповімо:
- як розвивається email-маркетинг після поширення АІ;
- як eSputnik інтегрує штучний інтелект;
- як AI спрощує життя маркетологів;
- які тренди в email-маркетинг приніс 2024 рік;
- яким може бути email-маркетинг у майбутньому.
Розвиток email-маркетингу з появою штучного інтелекту
Спочатку АІ, як і все нове, здавався чимось страшним і незрозумілим. Проте зараз важко уявити якісний та ефективний маркетинг без такого інструмента.
Компанії, що впроваджують штучний інтелект у маркетингові процеси, помітили тенденцію зменшення витрат на 10–20%. Ще одне дослідження свідчить, що АІ дозволяє маркетологам збільшити продажі (52%), утримати клієнтів (51%) і досягти успіху під час запуску нових продуктів (49%).
Усе це стає можливим завдяки таким перевагам використання AI:
- Автоматизація рутинних процесів. Штучний інтелект може взяти на себе створення тексту, виправлення помилок у ньому, переклад та інші завдання, звільнивши маркетологам більше часу на розроблення стратегії, тестування й удосконалення email-кампаній.
- Менший ризик помилок. Стандартизовані алгоритми роботи АІ мінімізують можливість виникнення помилок, як порівнювати з ручними процесами.
- Підвищення персоналізації. Використання штучного інтелекту дозволяє збирати та аналізувати великі обсяги даних про поведінку користувачів, їхні вподобання та історію взаємодій. Це допомагає створювати персоналізованіші листи, які мають вищий CTR (Click-Through Rate) і конверсію.
- Збільшення точності прогнозування. AI дозволяє точніше передбачати поведінку користувачів, ґрунтуючись на аналізі їхніх даних. Це допомагає розробляти ефективніші стратегії розсилки, оптимізувати час і частоту відправлення листів, прогнозувати попит, а також визначати найперспективніші сегменти аудиторії для окремих продуктів чи послуг.
Як АІ в email-маркетингу спрощує життя маркетологів
90% маркетологів стверджують, що штучний інтелект та автоматизація допомагають їм витрачати менше часу на ручні завдання — АІ можна повністю або частково делегувати великий об’єм рутинних справ.
Спеціалістам нарешті вдалося змістити фокус зі створення контенту на керування процесами, побудову стратегії, аналіз показників і вчасне реагування на зміни в ефективності кампанії чи більш глобальні на ринку.
Окрім того, впровадження AI-інструментів дає змогу зекономити працівнику 2,5 години на рутинних справах. Наслідок — у маркетингової команди з’являється 25–26 додаткових робочих днів на рік для реалізації важливіших завдань.
Команда eSputnik також впроваджує AI-інструменти, один з яких — ChatGPT. Розповімо про три вже протестовані способи пришвидшити роботу з контентом у листах завдяки штучному інтелекту.
Генерування тем листів
Щоб зрозуміти, хто справляється з цим завданням краще, маркетологи eSputnik провели два A/B тестування:
- У першому порівняли дві теми листа від ChatGPT — обидва варіанти показали однакову клікабельність (CTOR).
Результати тестування тем від АІ.
- У другому порівняли інші теми листа: одну згенерував штучний інтелект, іншу — людина. А/В тестування показало, що обидва варіанти мають однаковий результат.
Якщо просто попросити ChatGPT написати тему для листа, з великою імовірністю ви не отримаєте влучний варіант.
Короткий запит до ChatGPT.
Щоб отримати кращий результат, додайте у ваш запит більше конкретики, наприклад, вкажіть:
- тип листа;
- мету розсилки;
- tone of voice;
- цільову аудиторію;
- ключові фрази тощо.
Розширений запит до ChatGPT.
Переклад тексту
Наступним завданням від команди eSputnik для штучного інтелекту став переклад теми листа до Чорної п’ятниці мовами, якими говорять у Швейцарії.
Чатбот виконав запит і навіть указав, яку з мов у якій частині країни використовують.
Запит до ChatGPT щодо перекладу.
Гейміфікація
Гейміфікація в листах може збільшити конверсію у 2,5 раза, а гейміфіковані програми винагород для email-маркетингових кампаній підвищують пожиттєву цінність клієнта (CLV) на 48%.
Однак у команд не завжди є час чи натхнення для створення таких цікавих розсилок. Тут знову може допомогти штучний інтелект.
Наталя Устименко, Head Of Direct Marketing eSputnik, попросила ChatGPT розробити гру-опитування для спортсменів із 4 запитаннями і 3 варіантами відповідей до кожного. Однак задовільну відповідь вдалося отримати лише з третього разу — спочатку бот не розумів, що від нього потрібно.
Запит до АІ створити опитування.
Якщо вам не подобаються отримані варіанти, перегенеруйте їх або не виходячи з діалога напишіть, що саме АІ має виправити, додайте конкретики.
Як команда eSputnik інтегрувала AI
Впровадження штучного інтелекту в процеси компанії може не лише полегшити й пришвидшити рутину, а й допомогти оптимізувати взаємодію зі споживачами та клієнтський досвід, масштабуватися, прогнозувати й аналізувати попит на товари,
приймати рішення тощо.
Українська омніканальна CDP eSputnik — це система, яка об’єднує всі дані про ваших клієнтів і канали комунікації в одному місці. Платформою eSputnik користуються середні та великі бізнеси, зокрема Varus, PUMA, Pandora, Dnipro-M, «Книгарня “Є”», «Наш формат», Prom.ua та багато інших.
Щодня CDP eSputnik збирає та обробляє велику кількість даних, а платформою користуються тисячі людей, тому штучний інтелект — мастхев для компанії.
Наведемо декілька прикладів впровадження AI в систему eSputnik.
Помічник у редакторі листів
У редакторі листів є вбудований штучний інтелект, який допомагає маркетологам створювати контент. АІ вміє:
- генерувати текст;
- перекладати його;
- виправляти помилки;
- змінювати tone of voice;
- додавати емодзі;
- виконувати будь-який інший запит щодо роботи з текстом;
- аналізувати тему й прехедер листа.
Як працює АІ в редакторі листів eSputnik.
Персональні товарні рекомендації
Знайти ідеальний варіант серед безлічі товарів, запропонованих у листі, важко. Ще важче — обрати щось серед нерелевантних пропозицій. Деякі компанії й досі надсилають клієнтам повідомлення з рандомними добірками товарів.
Аби уникнути такого, у eSputnik є функціональність персональних рекомендацій у листах, де на основі даних про клієнта AI генерує релевантні пропозиції.
Як формуються персональні товарні рекомендації в CDP eSputnik.
Такий інструмент збільшує конверсію, CLV та лояльність клієнтів.
Блок з рекомендаціями схожих товарів у листі Prom.ua.
Shafa.ua та Comfy — одні з тих, хто вже протестував персональні товарні рекомендації у листах. Результати:
- у Shafa.ua конверсія тригерів зросла до 233%;
- у Comfy товарні рекомендації генерували 49% продажів у проморозсилках і 20% у тригерах.
Предиктивна сегментація
Для предиктивної сегментації eSputnik залучає АІ-алгоритми, що передбачають вірогідність залучення чи відтоку клієнтів і формують відповідні сегменти. Окрім того, штучний інтелект може прогнозувати й вірогідність здійснення покупки.
Цей інструмент дає змогу краще розуміти поведінку клієнтів і згідно з нею вносити зміни в маркетингові кампанії й стратегію. AI враховує такі індикатори поведінки:
- збільшення кількості відвідувань сайту;
- активність під час перегляду вебсторінок чи застосунку;
- перегляд відгуків;
- взаємодія в чаті;
- кліки на знижки;
- середній час прийняття рішення тощо.
Створення сегмента в eSputnik.
Оптимізація часу відправки повідомлень
Іноді підписники отримують забагато листів від однієї компанії на день. Навіть якщо такий контент релевантний, надмірна частота повідомлень може викликати роздратування.
Штучний інтелект допоможе уникнути цього завдяки функції «Рівень занепокоєння». У налаштуваннях для кожної розсилки маркетолог призначає бали на основі різновиду й частоти надсилання email-кампанії.
Після цього АІ обчислює норму рівня занепокоєння для кожного контакту. Якщо встановлений ліміт перевищений — підписник не отримає розсилку, аби уникнути роздратування.
Налаштування рівня занепокоєння в eSputnik.
Тренди email-маркетингу 2024
У 2024 році email-маркетинг продовжує свій розвиток під значним впливом штучного інтелекту, що трансформує способи взаємодії бізнесів з клієнтами. Розглянемо цьогорічні тренди, аби знати, на що варто звернути увагу під час створення email-кампаній.
Персоналізація
Персоналізація в email-маркетингу давно вийшла за рамки звертання на ім’я. У 2024 році вона охоплює аналіз поведінки користувачів і коригування змісту листів відповідно до отриманих даних.
Штучний інтелект дозволяє автоматично адаптувати пропозиції та контент на основі попередньої взаємодії клієнтів, їхнього місцезнаходження, покупок та іншої інформації. Персоналізовані email-кампанії мають на 29% вищий OR (Open Rate) і на 41% вищий CTR у порівнянні з неперсоналізованими листами.
Омніканальність
Омніканальний підхід передбачає інтеграцію email-маркетингу з іншими каналами комунікації, такими як месенджери, соцмережі, мобільні застосунки, сайти, офлайн-точки продажу тощо. Наприклад, ви можете спілкуватися зі споживачами через листи, мобільні сповіщення, App Inbox і Viber-повідомлення, попередньо встановивши віджет на сайт для збору електронних пошт і номерів телефону.
Це створює безперервний і покращений клієнтський досвід, підвищуючи задоволеність і лояльність споживачів. Компанії з високим омніканальним залученням клієнтів відзначають зростання річного доходу на 9,5% проти 3,4% в бізнесів зі слабкими омніканальними стратегіями.
Автоматизація
Автоматизація в email-маркетингу — не щось нове, але щороку технології сприяють розвитку цього інструмента. Використання штучного інтелекту для автоматизації процесів, таких як створення контенту, сегментація аудиторії, визначення таймінгу відправлення листів тощо, значно підвищує ефективність кампаній.
31% усіх замовлень через email є результатом автоматизованих розсилок.
Інтерактивність
Інтерактивні елементи в листах — це не лише про покращення юзабіліті, але й про мотивування клієнта до діалогу. Відео, опитування, слайдери з продуктами підвищують залученість і взаємодію підписників із компанією.
Згідно зі статистикою, інтерактивний контент має на 52,6% більше залучення, ніж статичний.
Акцент на збільшенні CLV
Орієнтир на високий customer lifetime value є індикатором відповідності продукту поточному ринку, лояльності до бренду та постійного доходу від існуючих клієнтів.
Email-маркетинг — один із найефективніших інструментів для підвищення CLV, оскільки дозволяє максимально персоналізувати комунікацію й постійно нагадувати про себе. Щоб збільшити такий показник, можна використовувати вітальні ланцюжки, тригери на кшталт “Покинутого кошика”, реактиваційні листи тощо.
Вітальні сценарії — одні з найефективніших. Згідно зі статистикою, їхній середній open rate складає 91,43%, а дохід за один лист більший на 320%, як порівнювати з рекламним.
Що чекає на email-маркетинг у майбутньому
Окрім трендів 2024, є ще декілька тенденцій, що чекають на нас найближчим часом. Розглянемо чотири з них.
1. Ще більше АІ
56,6% експертів маркетингу вважають, що АІ матиме найбільший вплив на маркетингову індустрію до 2025 року. Штучний інтелект продовжує свій розвиток і в майбутньому стане невід’ємною частиною маркетингових стратегій і процесів.
Може бути, що AI навчиться відповідати на листи клієнтів, записувати їх на різні послуги, підбирати товари за конкретними потребами тощо.
2. Розвиток AMP-технологій
Цю функцію використовують уже зараз, але в майбутньому вона вийде на новий рівень. Наприклад, ви зможете додавати всі потрібні блоки для оформлення замовлення у повідомлення, аби клієнт робив покупки всередині листа без переходу на сайт чи в застосунок.
Це спростить придбання товарів чи послуг, а також покращить клієнтський досвід.
3. Email — джерело важливої інформації
Усе частіше люди втомлюються від соцмереж через надмірну кількість контенту. На західних ринках уже є тенденція переорієнтування із соціальних мереж на електронну пошту як основне джерело важливої інформації.
Очікується, що невдовзі така ж ситуація буде і в Україні.
4. Менше спаму, більше користі
Завдяки поточним і майбутнім оновленням Google й інших поштовиків користувачі отримуватимуть менше нерелевантного контенту. Наприклад, уже зараз люди можуть відписатися від вашої розсилки, не відкриваючи лист.
Варто ще більше фокусуватися на цікавому й персоналізованому контенті для клієнтів, аби залучати їх до взаємодії і не спонукати до відписки 🙂
Підсумки
Email-маркетинг і досі залишається одним із найпопулярніших способів комунікації з клієнтами, який постійно розвивається. Особливо це відчувається після впровадження штучного інтелекту в маркетинг.
Наприклад, АІ може обробляти великі об’єми даних, а також забирати на себе рутинні процеси, такі як написання й переклад тексту, виправлення помилок, генерування зображень тощо. Це дозволяє не лише економити час маркетологів, а й створювати максимально персоналізовану комунікацію з клієнтами, збільшуючи їхню лояльність і CLV.
У 2024 році email-маркетинг орієнтуватиметься на такі тренди:
- персоналізація;
- омніканальність;
- автоматизація;
- інтерактивність;
- акцент на збільшенні CLV.
У майбутньому email-маркетинг зберігатиме свою популярність і продовжуватиме розвиватися. Очікується, що штучний інтелект зіграє в цьому ключову роль. Окрім АІ, на новий рівень вийде й AMP в листах, що дозволить покращити клієнтський досвід.
А через те, що соцмережі тепер перевантажені контентом, може статися перегляд основного джерела важливої інформації — ним, ймовірно, стане електронна пошта.
І, звісно, майбутнє email-маркетингу триматиметься на цікавому й релевантному контенті. Уже зараз користувачам навіть не потрібно відкривати лист, аби відписатися від розсилок. Усе це окреслює головні завдання для компаній: збільшувати рівень залученості й лояльності клієнтів.