HTML-карта сайту як прояв гуманізму пошукової оптимізації

Необхідність наявності карти сайту знайома SEO-фахівцю будь-якого рівня (принаймні, ми на це сподіваємося). Ось тільки карти сайту бувають двох типів — XML ​​і HTML. І якщо, на перший погляд, вони відрізняються декількома символами, то насправді це не так. Екзистенціальна прірва, що лежить в їх призначення, є причиною наступного пасажу: в теорії XML-карта потрібна більше пошуковому роботу, ніж користувачу, HTML — навпаки.

А як насправді? Насправді виходить так, що більшість користувачів навіть не підозрюють про наявність HTML-карти, попри думку деяких фахівців, що HTML-карта створюється насамперед для людей. Як можна помітити, навіть пошуковій оптимізації не чужі питання етики й гуманізму, і все через якусь HTML-карти сайту. Втім, не якусь, а і яку! У цій статті ми пояснимо чому.

HTML-карта сайту — це сторінка-каталог з гіперпосиланнями різного ступеня серйозності (принцип ієрархічності — розділи, їх категорії та підкатегорії) з 200 кодом відповіді, розташована в підвалі (футері) сайту. Така собі полярна зоря, покликана полегшити пошуковому роботу доступ до важкопрохідних сторінок. Тому, якщо ваша справа насилу піддається індексації (наприклад, через химерну структуру сайту), HTML-карта буде дуже до речі.

Виходячи з описових передумов, можна виділити наступні переваги HTML-карти

  1. Допомога роботам в навігації сайтом. Тут можна застосувати той же опис, що і вище, тільки робот не буде відчувати горя — у них взагалі немає почуттів. Принаймні, поки що.
  2. Скорочення рівня вкладеності сторінок. Побічно перегукується з пунктом вище. Припустимо, ви продаєте дверні полотна «Лагідний травень» для міжкімнатних дверей. Логіка навігації до цієї сторінки на вашому сайті така: головна сторінка → розділ «Двері» → категорія «Міжкімнатні двері» → категорія «Дверні полотна» → категорія «Дверні полотна «Лагідний травень». Така сторінка має 5-й рівень вкладеності. Щоб її помітити, пошуковому роботу потрібно вміло лавірувати, уникаючи спокус проіндексувати все на шляху. Рівно така ж сторінка матиме третій рівень вкладеності, перебуваючи в карті сайту: головна сторінка → карта сайту → дверні полотна «Лагідний травень».

Яким принципам реалізації HTML-карти сайту потрібно слідувати, щоб вона не втратила людську подобу?

  1. Лаконічність: все повинно бути просто і зрозуміло. Навіть дитині.

    Приклад лаконічної HTML-карти сайту

  2. Ієрархічність: від загального до конкретного, від батька до сина. Ієрархічність добре сприймається асоціативним центром, і не вашій ліні міняти правила гри.

    Приклад ієрархічності HTML-карти сайту

  3. Рука на пульсі: карту сайту потрібно своєчасно оновлювати, щоб усувати відсутні категорії та додавати нові.

Зведення загальних рекомендацій під час формування HTML-карти сайту

  1. Рекомендуємо розміщувати не більше 150-200 посилань. У разі, якщо корисних сторінок більше, потрібно формувати багатоступеневу карту сайту.Приклад реалізації, де найменування країни — окрема карта сайту.

    Приклад реалізації HTML-карти на сайті Airbnb

  2. Розмістити карту сайту в футері (підвалі) і на 404 сторінці. Інтуїтивно зрозуміло і доречно в першому випадку, корисно — в іншому.
  3. Карта сайту не повинна містити посилання з відмінними від 200 кодами відповіді сервера.
  4. Сторінки, що закриті robots.txt, через noindex,follow/nofollow, x-robots-tag, не повинні бути в карті сайту (пам’ятаємо, що карта містить тільки корисні посилання).
  5. Не застосовувати комерційні анкори для посилань «купити, ціна etc» — забудьте про це, тут вам не Sape.
  6. Створену HTML-карту сайту відправити на сканування пошуковому роботу в Google Search Console / Яндекс.Вебмастер.
  7. Додавайте короткого опису сторінок. Ось щоб зовсім по-царськи.

Варіанти створення HTML-карти сайту

Варіант 1 — ручками. Попросіть знайомого програміста і відправте йому цю статтю як технічне завдання.

Варіант 2 — за допомогою плагінів (особливо актуально для WordPress). Плагінів багато, ім’я їм — легіон: Hierarchical HTML Sitemap, HTML Page Sitemap, Simple Sitemap, PS Auto Sitemap, WP SEO HTML Sitemap, Simple Wp Sitemap etc.

З якими проблемами можна зіткнутися під час створення карти?

  1. Ваш сайт зроблений на конструкторі. Припустимо, на Хорошопі. Тобто доступу до коду у вас немає, а це означає наступне — або платити пристойну суму тех.підтримці платформи, або монотонно вручну додавати посилання через адмін-панель.
  2. Підтримка актуальності карти сайту. Запросіть налаштувати оновлення карти сайту (якщо він володіє достатньою майстерністю) кожні 1-2 тижні.
  3. Верстання карти сайту. Можна «забити» і зробити полотном, але в такому випадку ви знову догоджаєте тільки роботу. Виділіть бюджет на дизайн сторінки.

HTML-карта сайту на прикладі великих проєктів.

Як ми казали вище, одна з фіч HTML-карти сайту — допомогти сайту краще індексуватися. Ця мета особливо актуальна для великих проєктів. Нижче наведемо приклади реалізації карти великими онлайн-проектами. У коментарях до статті (ну а куди без конверсійної вудки? Теж хочемо хліб з маслом вранці) напишіть, яка вам подобається більше?

Юля Заліховська

Керівник відділу продажів

Дізнайтеся про рекламу для вашого бізнесу!

Задайте Юлі питання про просування сайту в інтернеті.

Натискаючи на кнопку, ви даєте згоду на обробку персональних даних і погоджуєтеся з політикою конфіденційності

На прощання

Від наявності HTML-карти сайту виграють всі — ви, користувачі, пошукові роботи. Такий собі пошуковий win-win і абсолютний must have, якщо у вашого сайту недоскан. Дотримуйтесь  всіх рекомендацій по її створенню, бо, якщо Колумбу недосконалість карти дозволила відкрити Америку, вам воно відкриє небачені обрії поганої індексації.


Аліна Глазиріна

головний редактор блогу Inweb

Підпишіться і будьте в курсі!

Аліна пише про головні новини інтернет-маркетингу
Користувальницької угоди