Consent mode v2: що це, як налаштувати та чому важливо для кожного онлайн-бізнесу України

Consent mode v2: що це, як налаштувати та чому важливо для кожного онлайн-бізнесу України Новий закон про цифрові ринки (DMA) у березні 2024 року спричинив оновлення consent mode у зборі даних від користувачів, що знаходяться на території Європейського Союзу.

Що це значить для онлайн-бізнесу. Щоб ви могли і надалі використовувати персональні дані, які збираєте про відвідувачів свого сайту, налаштовувати рекламу та ремаркетинг, необхідно перейти на нову версію користувацької згоди — consent mode v2.

Тепер детальніше про закон та особливості нової згоди.

Про закон DMA

Закон про цифрові послуги спрямований на створення більш безпечного онлайн-середовища для споживачів та компаній у Європейському Союзі (ЄС) з набором правил, призначених для:

  • більш ефективного захисту споживачів та їх основних прав;
  • визначення чітких обов’язків для онлайн-платформ та соціальних мереж;
  • боротьби з незаконним контентом та продуктами, розпалюванням ненависті та дезінформацією;
  • досягнення більшої прозорості внаслідок покращення звітності та нагляду;
  • заохочення інновацій, зростання та конкурентоспроможності на внутрішньому ринку ЄС.

Закон про цифрові ринки (DMA) спрямований на регулювання повноважень великих онлайн-платформ, відомих як гейткіпери.

Гейткіпер — це компанія, поріг доходу якої — $7,5 млрд. Гейткіперами визнані такі гіганти: Samsung, Amazon, Apple, китайський ByteDance (власник TikTok), Meta, Microsoft та Alphabet.

Основна мета закону — зменшити здатність великих компаній монополізувати цифровий простір та визначати, які продукти мають пріоритет завдяки алгоритмам. Це спричиняє серйозні перешкоди для малого та середнього бізнесу, ускладнюючи їм конкуренцію.

Отже, DMA має на меті встановити чіткі правила та забезпечити рівні умови для всіх учасників ринку, зокрема, для європейських малих та середніх підприємств та стартапів. Цей закон також покликаний забезпечити споживачам більшу прозорість щодо збору та використання їхніх даних, і гарантувати вільний вибір платформи, яку вони хочуть використовувати.

Що таке режим згоди?

Серед ряду нововведень і змін у роботі Google та його сервісів, відповідно нового закону DMA, є оновлення механізму режиму згоди — consent mode v2.

Режим згоди Google v2 (consent mode v2) — це механізм, який допомагає сайтам та мобільним застосункам отримувати дійсний (legal) дозвіл (consent) від користувачів на використання їхніх персональних даних, перш ніж використовувати файли cookie та інші технології відстеження. Цей режим відповідає суворим вимогам Загального регламенту про захист даних (GDPR) та інших законів про конфіденційність.

Навіщо створено режим згоди v2

Це необхідно заради трьох основних принципів, націлених саме на комфорт, безпеку і зрозумілість для користувачів.

Прозорість

  • Щоб користувачі чітко розуміли, які дані збираються про них, та як саме вони використовуються.
  • Проста та зрозуміла мова при поясненні цілей збору даних.
  • Інформація про згоду легкодоступна та візуально помітна.

Контроль

  • У користувачів — повний контроль над тим, як використовуються їхні дані.
  • Доступність ясних і чітких можливостей для управління налаштуваннями згоди.
  • Користувачі мають можливість відкликати свою згоду в будь-який час.

Відповідність законодавству

  • Допомога сайтам та мобільним застосункам дотримуватися GDPR та інших законів про конфіденційність.
  • Уникнення штрафів та інших санкцій з боку органів влади.
  • Забезпечення довіри користувачів до вашого сайту або додатку.
Важливо: режим згоди V2 не замінює інші вимоги щодо конфіденційності. Вам все одно необхідно дотримуватися всіх відповідних законів про конфіденційність, які стосуються вашого сайту чи застосунку.

Що змінилось

Згідно з новим законом рекламодавці також повинні адаптуватися до змін, які передбачають запит на згоду та обмін даними про цю згоду для реклами та персоналізації в Google Ads.

Відтепер, Google вимагає, щоб усі рекламодавці надсилали два нових параметри до Google, пов’язаних зі згодою, для кожного встановлення, події або навіть інформації про користувача, яка завантажується як частина даних про аудиторію (списки електронних адрес), якщо дані надходять від користувача з Європейської економічної зони (ЄЕЗ):

  • ad_personalization (ad_personalisation_signals — для застосунків) — встановлює статус згоди на персоналізовану рекламу;
  • ad_user_data — встановлює статус згоди на передачу Google користувацьких даних, пов’язаних з рекламою.

Ці сигнали повідомляють Google, чи знаходиться користувач на території європейської економічної зони, і якщо так, чи згоден він на використання своїх даних для реклами та персоналізації.

Сигнали, що відправлялись до нововведення, залишаються незмінними:

  • ad_storage — вмикає зберігання даних, пов’язаних з рекламою;
  • analytics_storage — вмикає сховище, пов’язане з аналітикою поведінки користувачів, наприклад, тривалість візиту.

Режим згоди має і додаткові, більш розширені налаштування, такі як ads_data_redaction, що перешкоджають передачі будь-яких ідентифікаторів кліків або сторонніх файлів cookie у рекламних потоках. Крім того, подібні налаштування, як allow_ad_personalization_signals, також визначають, до якого типу даних можуть мати доступ рекламні служби Google.

Варіанти налаштування режиму згоди V2

Існує два основних способи налаштування режиму згоди V2:

  • Базовий режим згоди, коли дані збираються лише в тому випадку, якщо користувач погоджується.
  • Розширений режим згоди, коли дані збираються від користувачів, у випадках коли вони дають згоду та коли відхиляють її.

Розширений режим згоди призначений для отримання додаткових сигналів від користувачів, які не погодилися на доступ до своїх особистих даних або сховища браузера для збирання інформації. Ці сигнали потім Google використовує для моделювання конверсій у Google Ads, Floodlight тощо, а також поведінки відвідувачів — Google Analytics 4.

Цей метод збору аналітики та рекламних сигналів від незгодних користувачів базується на принципі обмеження доступу до сховища браузера. Таким чином, служби Google не отримують доступ до файлів cookie з персональними даними (наприклад, онлайн-ідентифікаторами), замість цього використовують випадкові тимчасові ідентифікатори.

Дані від користувачів, що не надали згоди, не відображаються у звітах Google безпосередньо — вони проходять процес моделювання, в ході якого їм надається форма і характер, що робить їх схожими на реальні дані, зібрані від користувачів, які дали згоду.

Як режим згоди V2 впливає на роботу Google Analytics, Google Ads та інших сервісів

Google Analytics

  • Збір даних буде обмежено, якщо користувач не надасть згоду на використання файлів cookie та інших технологій відстеження.
  • Деякі звіти можуть бути недоступні або не повністю точні, якщо багато користувачів не дають згоди. Наприклад, звіти про демографічні дані або інтереси користувачів.
  • Можливість персоналізації аналітики може бути обмежена.

Google Ads

  • Персоналізація реклами буде обмежена, якщо користувач не надасть згоди на використання файлів cookie та інших технологій відстеження. Користувачі не бачитимуть рекламу на основі їхньої історії перегляду або інтересів.
  • Деякі функції можуть бути недоступні, наприклад, ремаркетинг (показ реклами користувачам, які вже відвідали ваш сайт чи застосунок).

Інші сервіси Google

Функціональність деяких сервісів Google може бути обмежена, якщо користувач не надасть згоду на використання файлів cookie та інших технологій відстеження. Наприклад, можливості персоналізації в сервісах YouTube або Google Maps.

На основі можливих варіантів налаштування робимо важливий висновок, що розширений режим згоди забезпечить повнішу інформацію про взаємодію користувачів з вашим ресурсом за рахунок моделювання.

Як працює моделювання даних

Після закінчення щонайменше семи повних днів з моменту активації розширеного режиму згоди, Google Ads і Google Analytics матимуть достатньо даних для виявлення зростання конверсій за допомогою моделювання.

Для моделювання конверсій Google використовує штучний інтелект (ШІ), аналізуючи дані про користувачів, які приймають або відхиляють файли cookie. Ці моделі конверсій потім інтегруються у звіти про кампанії Google Ads і мають таку саму деталізацію, як і реальні конверсії. Дані цих моделей використовуються в інструментах управління ставками Google для оптимізації кампаній з урахуванням всіх результатів.

Зверніть увагу:

  • Для моделювання GA4 має зібрати щонайменше 1000 подій на день з відхиленими cookie, щонайменше 1000 користувачів з прийнятими cookie та понад 700 кліків з рекламних оголошень протягом семи днів.
  • Для успішного навчання моделювання може знадобитися від семи до 28 днів при достатньому обсязі даних.

Кому потрібно налаштовувати режим згоди V2

Відповідно до GDPR, встановлювати consent mode v2 потрібно власникам сайтів, які використовують рекламні та аналітичні інструменти Google для відвідувачів з Європейської економічної зони (ЄЕЗ) або спрямовують на них рекламу.

Ось детальніше:

  • Власники сайтів, що використовують Google Analytics або рекламу Google для відвідувачів з ЄЕЗ. Якщо ви заробляєте на рекламі або відстежуєте активність користувачів за допомогою Google Analytics для відвідувачів із ЄЕЗ, вам потрібно налаштувати consent mode v2. Це допомагає вам відповідати вимогам ЄЕЗ щодо конфіденційності, збираючи та передаючи згоду користувачів на використання їхніх даних.
  • Власники сайтів, які роблять таргетинг на відвідувачів з ЄЕЗ. Навіть якщо ваша компанія базується за межами ЄЕЗ, але ви показуєте рекламу користувачам із ЄЕЗ, потрібно дотримуватися правил ЄЕЗ щодо конфіденційності. Consent mode v2 допомагає вам отримувати та передавати згоду користувачів.

Для сайтів, що не працюють на ринку ЄЕЗ

Хоча consent mode v2 не є обов’язковим для сайтів, які не орієнтовані на користувачів з Європейської економічної зони (ЄЕЗ), Google Analytics може рекомендувати вам налаштувати його.

Це пов’язано з кількома причинами:

  • Зміни в Google, що постійно оновлює свої політики конфіденційності, щоб відповідати вимогам регуляторів по всьому світу. Навіть якщо ваш сайт не орієнтований на ЄЕЗ, Google може в майбутньому розширити застосування правил ЄЕЗ на інші регіони. Крім цього, налаштування consent mode v2 зараз може допомогти вам залишатися в курсі майбутніх змін і уникнути проблем у майбутньому.
  • Перспектива розширення на ЄЕЗ. Якщо ви плануєте в майбутньому розширити свій бізнес на ЄЕЗ, уже зараз потрібно налаштувати consent mode v2, щоб уникнути затримок або проблем із відповідніст.
  • Краще розуміння ваших користувачів. Навіть якщо ви не орієнтовані на користувачів з ЄЕЗ, consent mode v2 може дати вам цінну інформацію про те, як користувачі взаємодіють з вашим сайтом та як вони ставляться до відстеження своїх даних.
  • Дотримання принципів доброчесної поведінки. Налаштування consent mode v2 демонструє вашу відданість прозорості та надає користувачам більший контроль над своїми даними. Це може підвищити довіру до вашого сайту та бренду.
Важливо. Налаштувати consent mode v2 нескладно. Google надає детальну документацію та інструменти, які допоможуть вам розпочати роботу.

Отже, хоча consent mode v2 не є обов’язковим для сайтів поза європейською економічною зоною, рекомендуємо його налаштувати, щоб уникнути проблем у майбутньому, краще зрозуміти ваших користувачів і продемонструвати свою відданість доброчесній поведінці.

Це стосується сайтів, які використовують Google Analytics, Google Ad та інші продукти Google, які використовують файли cookie або інші технології відстеження — Google Search Console, Google Optimize, Google Tag Manager тощо.

Що буде, якщо не налаштувати режим згоди v2

Якщо не налаштувати режим згоди V2, сайти і мобільні застосунки можуть зіткнутися з такими проблемами:

  • Порушення GDPR та інших законів про конфіденційність. Це може призвести до великих штрафів та інших санкцій з боку органів влади.
  • Втрата довіри користувачів до сайту або додатку, якщо вони не впевнені, як використовуються їхні дані.
  • Обмеження функціональності Google Analytics, Google Ads та інших сервісів.
  • Неточні дані: звіти аналітики можуть бути неточними або неповними через відсікання користувачів, що підпадають під дію закону.

Додаткові міркування щодо режиму згоди v2

Згода має бути вільною, конкретною, обізнаною та однозначною. Користувачі мають можливість вільно зробити свій вибір щодо надання згоди, і ця згода повинна бути чітко виражена. Банер згоди — легко зрозумілий та не вводить користувачів в оману.

Банер згоди має пропонувати різні варіанти для користувачів на вибір: надати повну згоду, відмовитися від усієї згоди або налаштувати свої параметри згоди. Наприклад, користувач може погодитися на використання аналітичних файлів cookie, але відмовитися від файлів cookie для цілей реклами.

Користувачі мають можливість відкликати свою згоду в будь-який час. Це можна зробити за допомогою кнопки або посилання в налаштуваннях вашого сайту/додатку.

Зберігайте записи про згоду: коли та як користувачі дали свою згоду. Це може бути корисно, якщо вам знадобиться продемонструвати свою відповідність GDPR або іншим законам про конфіденційність.

Отже, якщо ваші рекламні кампанії націлені на користувачів з європейської економічної зони, прийняття consent mode v2 є обов’язковим, якщо ні — рекомендованим. Вбережіть себе від можливих обмежень з боку Google, а також читайте більше корисного та цікавого в нашому Telegram-каналі.

Катерина Ніколаєва
Катерина Ніколаєва
• Head of Analytics Department
Агентство інтернет-маркетингу Inweb
Веб-аналітик з економічною освітою і творчим духом. Сертифікований фахівець Google Analytics і Google Tag Manager. Вирішую цікаві і складні кейси використовуючи мови R і JavaScript. Створюю зрозумілі, інформативні та креативні дашборди в DataStudio і PowerBI. Перебуваю в постійному процесі навчання, аналізу та саморозвитку. Впевнена в тому, що люди можуть більше, ніж самі собі уявляють. «Якщо сильно захотіти, можна в космос полетіти»,— мій девіз по життю, який я успішно застосовую в роботі. Як тобі таке, Ілон Маск?
Більше цікавого