5 неочевидних soft skills, які дуже важливі у сфері маркетингу — колонка Аліни Глазиріної
У маркетингу на різних посадах — від керівника до копірайтера, важливими є не тільки hard skills, але й soft skills. Адже саме завдяки їх формуванню можна зрозуміти, чи готовий кандидат карʼєрно зростати, розвиватися і підсилювати команду.
Привіт, я — Аліна Глазиріна, вже понад 7 років працюю в маркетингу в Inweb, три з них — на позиції керівниці команди. Вирішила поділитися пʼятьма soft skills, які допомагають мені у роботі в маркетингу, які я розвиваю у тіммейтів та які мені дуже подобаються в людях.
Soft та hard — з чого починати шлях у маркетингу
Hard skills — це технічні або професійні навички, які можна виміряти чи навчитися. Наприклад: програмування, володіння іноземними мовами чи вміння працювати з певним інструментом.
Якщо людина планує перейти з іншої сфери у маркетинг, звичайно, треба починати з hard skills. Професійні технічні навички для будь-якого спеціаліста — це фундамент, база, ґрунт. Це те, що дозволяє увійти у професію: виконувати конкретні задачі, які можна легко перевірити та оцінити.
Наприклад, якщо плануєте опанувати маркетинг у соцмережах Facebook, Instagram (SMM), треба починати зі знайомства з платформами: як працює, які алгоритми, які можливості, як вимірювати ефективність, які формати, як запускати рекламу тощо. Якщо хочете стати диджитал-маркетологом — треба розібратися з рекламними майданчиками (Google Ads, Meta Ads, Linkedin Ads тощо), навчитися планувати та вимірювати ефективність, дізнатися про особливості бюджетування тощо.
Далі вивчала диджитал вже на практиці, постійно спостерігала за навичками свого керівника, ставила питання та переглядала відео і статті. Буквально вела зошити, де все записувала. Одним словом — поглинала, як губка. Не всі знання тоді могла застосувати одразу на практиці, але в майбутньому, як виявилось, більшість з них стали у пригоді.
Зараз на ринку багато цікавого та корисного контенту, в тому числі й безплатного. Головне правильно шукати, що також один зі скілів маркетолога.
Робота в маркетингу передбачає поєднання навичок — жорстких та гнучких — значення яких змінюється залежно від ролі, етапу розвитку, позиції та задач, які стають перед маркетологом. Як і у всьому в цьому світі треба балансувати.
Чи рівноцінні навички soft та hard — кого обирають у компаніях
Не існує правильної відповіді, все індивідуально і залежить від позиції, цілей та задач, які ставлю перед кандидатом. Якщо шукаю людину на позицію джуна, то завжди шукаю перспективного кандидата, а отже обираю людину з сильними soft skills.
Вважаю, що 9 років тому я, певно, була перспективним новачком, якого розгледіла моя керівниця. За що я їй сильно вдячна і тому я тут, де я є.
Навичка 1. Допитливість
У цьому світі без бажання досліджувати та постійно вчитися далеко не поїхати. Платформи змінюються, тенденції змінюються, інфопривід суспільства майже кожного тижня різний. Треба швидко адаптуватися, не боятися експериментувати, вчитися нового. А щоб бачити куди змінюватися та навіщо, треба досліджувати: суспільство, ринок, компанію, команду.
З цікавістю завжди аналізую опитування клієнтів, які ми проводимо. На початку 2024 ми зробили перше дослідження кастдев, де я прям занурилась у їхні очікування, вигоди та болі від співпраці з агенціями.
Мені подобається знайомитися з новими людьми ззовні, розпитувати їх про досвід, навички, продукти, з якими працюють, процеси, в яких працюють. Тому беру участь в різних ком’юніті, які організовують рандомні знайомства — наприклад, так працює рандом кава в Laba, рулетка в диджитал-спільноті UDC.
Я багато вчусь через різні платні курси, уроки, воркшопи тощо: купую контент, дивлюсь те, що вважаю корисним, переношу на практику в роботу команди. Придбала майже всі уроки по менеджменту, корпоративній культурі тощо на платформі filab.company. А ще постійно слідкую за уроками від Артема Бородатюка для менеджерів. Все це дозволяє мені інвестувати в себе в довгу і, як наслідок, інвестувати в колег через покращення роботи в середині.
Чи впливає допитливість на результат? Питання справедливе. Так, але потрібно правильно ставити цілі перед собою. Наприклад, грудневе опитування тіммейтів моєї команди маркетингу показало оцінку «5» з 5 за культуру комунікації в команді. І так, тут допитливість це також про питання. Я регулярно опитую колег про їх стан, оцінку нашої взаємодії та ефективності.
Важливо поцікавитися, чи є питання до вас, про вас, про компанію. Досвід показав, що у допитливих людей такі питання завжди є.
Навичка 2. Креативність та надивленість
Скіл, який є базою для сучасного маркетолога. Здатність шукати та знаходити нові ідеї, черпати натхнення та втілювати це у свій продукт, генерувати нові ініціативи та проєкти.
Всьому цьому, на мій погляд, допомагає саме надивленість та креативність — якості, які підсилюють одна одну. Проте натхнення не дорівнює копіювання. Не копіюйте інших, це не ок. Дивіться, шукайте референси, адаптуйте під себе, додавайте свій тон голосу, бренд.
Я підписана на різні канали, розсилки, платформи, зокрема Behance, Pinterest. У тому ж Telegram зараз безліч можливостей формувати надивленість: кількість контенту несеться з неймовірною швидкістю, тільки треба встигати. Ну і ще фільтрувати, зрозуміло, але це про інший вже скіл. Нещодавно, наприклад, придбала курс Андрія Шевчука по візуалу, де не тільки окремим уроком є блок з референсами для натхнення, а ще й окремий телеграм-канал, в якому сам лектор ділиться прикладами, які йому подобаються.
Коротко кажучи, креативимо як можемо. Не буду стверджувати, що все працює ідеально, ні. Ми бачимо свої точки зростання і намагаємося їх зрушити з місця. Але почати робити щось — це вже пів справи.
Креативність кандидатів можна перевірити такими способами:
- Запитати про нестандартні задачі та рішення, з якими вони стикалися.
- Дізнатися про кейси, включаючи негативні, і які висновки вони з них зробили.
- Попросити портфоліо, якщо це передбачено позицією.
- Поцікавитися джерелами натхнення й уточнити, що саме їх надихає в цих джерелах або конкретних кейсах.
Можна пропонувати на співбесіді брейнштормити. Впевнена, що у кожного своє поняття креативності, але б розпочинала з цього.
Навичка 3. Емпатія
Навичка розуміти людей корисна не тільки в маркетингу. У світі штучного інтелекту, роботів та автоматизації ми іноді забуваємо, що працюємо з людьми. Але ж насправді майже за кожним роботом стоїть людина.
Якщо говорити про модель B2B, емпатія просто необхідність, адже вона, на мою думку, дозволяє будувати довготривалі стосунки з клієнтами, що є одним з головних показників ефективності в цій моделі (LTV). Персоналізація, відкрите спілкування, будування довіри, здатність ставити себе на місце іншої людини — все це допомагає в клієнтському сервісі.
Де ж тут маркетинг? Маркетолог досліджує болі клієнтів, формує комунікативну стратегію, розробляє тон голосу, яким бізнес спілкується з аудиторією. А щоб це дослідити, треба спілкуватися. Отут і виходить на перший план емпатія та допитливість, про яку я вже згадувала вище. Все взаємопов’язано.
Я емпатична людина з народження, така у мене вроджена особливість, але багато приділяю уваги розвитку цієї навички: вивчаю про емоційний інтелект, практикую активне слухання, запитую зворотний зв’язок від колег, керівника тощо. Вище згадувала filab.company, де є хороша лекція від Кріс Косик про емоційний інтелект. Рекомендую.
Щоб перевірити навичку емпатії у кандидата — цікавтесь досвідом, коли людину хтось або щось розгнівало, про вихід з таких ситуацій. Про те, як людина себе поводить, коли бачить когось засмученим. Дізнаватися про взаємодію з командою та керівником. Спостерігайте, чи демонструє кандидат активне слухання, уточнює деталі, ставить питання. Це те, що роблю я, але перелік точно не виключений.
Навичка 4. Комунікативність
Цей soft skill під номером 4 в цьому матеріалі, а насправді для мене це топ-1 якість маркетолога. Здатність висловлювати свою думку, пояснювати складні речі простими словами, впливати на людей через комунікацію — це все те, що формує репутацію маркетолога. І ця навичка не обмежується вмінням тільки говорити, вона включає слухання, розв’язання конфліктів, будування відносин, пояснення складних речей.
В роботі маркетолога комунікація з’являється на кожному етапі:
- якщо потрібно зрозуміти біль клієнтів — треба говорити з ними;
- потрібно поставити задачу дизайнеру — треба описати й відповісти на уточнювальні питання;
- є ідея нового партнерства — треба організувати зустріч та обговорити ідеї та деталі;
- є результати кампанії — треба їх усвідомити та донести до тімліда, керівництва тощо.
Майже на кожному етапі треба спілкуватися. У кожної позиції є операційна частина, де, наприклад, треба занести дані у таблицю, щоб потім зробити аналіз. Тут говорити ні з ким не потрібно, але потім все одно цей аналіз треба донести до команди. І знову комунікувати.
На роботі я багато говорю: офлайн-зустрічі, онлайн-міти, інтерв’ю, розмови з командою, синхрони з іншими менеджерами. Навіть написання цього матеріалу — це певний спосіб комунікації, який не часто практикую, але от цього разу мені прям захотілось поспілкуватися таким чином.
Коли розглядаєте людину на посаду, де потрібно перевірити комунікативність, попросіть розказати про кейси, де вміння доносити думку словами вплинуло на результат. Як кандидат ставить задачі, від чого відштовхується. Оцінюйте, наскільки людина чітко висловлює свою думку, чи конкретно відповідає на питання, яке ви їй озвучили, наскільки сильно «заносить» її від теми розмови. Запитайте про досвід вирішення конфліктів.
Навичка 5. Критичне мислення
Soft skill, який дозволяє маркетологу приймати раціональні рішення, не діяти імпульсивно, аналізувати дані та уникати поверхневих висновків. Починаючи з вивчення ринку та цільової аудиторії, у нашій професії треба мислити критично: досліджувати та розуміти, що саме впливає на покупку у клієнтів; оцінювати та бачити реальні тренди, а не тимчасові гіпотези; об’єктивно порівнювати себе з конкурентами.
Це навичка, яку можна і варто тренувати та прокачувати. Один з форматів, який використовую, це аналіз реальних кейсів, обговорення їх з командою маркетингу, командою менеджерів, слухання різних думок та іноді, навіть, дебати.
Часто рефлексую, обертаюсь назад, аналізую, що у команди вийшло, що ні. Розбираюсь у причинах. Аналізую свої дії, проєкти. Копаю, досліджую. А ще люблю загадки, ребуси й різні головоломки. Десь читала, що це також сприяє розвитку критичного мислення, в основі якого є логіка та вміння не сприймати все «на віру».
Я намагаюсь приймати рішення свідомо, дивитися на ситуації постійно з різних сторін, простіше кажучи — майже все піддаю сумніву. Хтось скаже, що це не окей, але мені це допомагає, бо я йду досліджувати, ставити питання, перевіряти факти. По суті використовую власні soft skills, про які писала вище.
Успішна робота в маркетингу залежить від поєднання hard і soft skills, де останні грають вирішальну роль у довгостроковій ефективності та побудові кар’єри. Серед ключових soft skills — допитливість, креативність, емпатію, комунікативність і критичне мислення.
Вони допомагають адаптуватися до змін, генерувати нові ідеї, розуміти потреби людей, ефективно взаємодіяти та приймати раціональні рішення. Ці навички не лише сприяють професійному зростанню, а й підсилюють команду, створюючи основу для успішної взаємодії з клієнтами, колегами та ринком загалом.