Шум VS Ефективність: чия візьме?

Всі знають, що перевірка електронної пошти, листування в скайпі? або зависання в електронних мережах відволікають від справ протягом робочого дня (правда, це все одно не заважає нам займатися настільки корисними речами замість роботи). Але поговоримо серйозно: насправді є дещо, що діє на продуктивність не менше згубно. Шум.

Нещодавні дослідження Кембридзького регіонального управління дали можливість зрозуміти, як шум впливає на продуктивність – особливо в тих офісах, де існує популярна система open-space. Тестування показало, що майже 30% працівників відволікаються на розмови колег. Особливо сильно це впливає на представників чоловічої статі: кожен третій чоловік відволікається від роботи через сторонні розмови. Дами реагують на шум не так сильно: тільки кожна четверта жінка не може зосередитися через розмови поблизу.

Джастін Стаут, провідний акустичний експерт Кембридзького регіонального управління, стверджує: «Коли ми говоримо про проблему абстрактності через шум, перш за все мається на увазі шум, в якому розбірлива мова». Він наводить як приклад зал очікування в аеропорту: рівень фонового шуму в такому місці досить високий і, однак, люди практично не помічають його. І зовсім по-іншому йдуть справи в разі, коли в кімнаті працює телевізор, який показує новини.

Коли я сиджу в кімнаті з телевізором і читаю книгу або пишу електронного листа комусь, мені дійсно важко сфокусуватися. Я відволікаюся на телевізор, тому що чітко чую розмову, – говорить Стаут. – І навпаки, працюючи в шумному кафе, я часто практично не маю ніяких проблем з концентрацією уваги, навіть виконуючи найвідповідальнішу роботу».

Причиною такого парадоксу, за його словами, є можливість розібрати окремі слова. Слова, сказані диктором в телевізорі, почути легко, тоді як різні звуки в кафе зливаються воєдино, створюючи монотонний гул. «В кафе шум не має ніякого значення для мого мозку. Це не членороздільна мова, на яку я змушений звертати увагу, а, навпаки, просто какофонія звуків», – говорить експерт.

І дійсно, більшість з нас не мають проблем з концентрацією уваги в шумному офісі. Але сидячи поруч з людиною, що веде телефонні розмови або регулярно приймає відвідувачів, ви чуєте виразну мову, і це дуже заважає зосередитися на роботі.

Але що відволікає ще більше, ніж розмова двох колег, так це телефонні розмови. Адже ми чуємо тільки половину розмови. «Ви намагаєтеся зрозуміти, про що мова. Людина чує половину бесіди, і мозок в цей час запитує себе, що ж говорить інша сторона», – каже Стаут.

Може, допоможуть навушники?

Слухаючи популярні пісні, щоб не чути розмови колег, ви отримуєте те ж саме: працює все та ж концепція, що і з розмовами поблизу. Стаут каже, що музика з текстами відволікає від виконання завдань, що вимагають вищого рівня когнітивних процесів (читання або листування), так само сильно, як і розмови. По суті це те ж саме, що і колега, який голосно розмовляє телефоном.

Замість цього Стаут рекомендує слухати музику без слів, наприклад, класичну або електронну. «Когнітивні процеси, необхідні для розуміння та інтерпретації тексту, дуже відрізняються від процесів, необхідних, щоб просто слухати ритми», – говорить він.

А якщо в офісі стане тихо?

Попри всі розмови про шкоду шуму, тиша, як в бібліотеці, все одно не допоможе підвищити продуктивність. «Тиша в приміщенні нервує людей, – каже Стаут. – У цьому випадку всякий, навіть незначний шум стає мало не шокуючим. Занадто напружена тиша може відволікати так само сильно, як і постійний шум».

Звук кондиціонера може налякати не менш ніж звук літака над головою. Насправді щоб підвищити продуктивність, потрібно … щоб в офісі весь час був гул! При цьому Стаут рекомендує створювати в офісах спеціальні зони для роботи, де необхідна концентрація. Тоді у співробітників буде можливість піти в спокійне, тихе місце і вже там наробитися всмак! Також експерт пропонує створити в офісі кілька спеціальних місць, де співробітники могли б говорити телефоном. Адже близько 60% респондентів зазвичай не залишають своїх робочих місць для особистих телефонних дзвінків.

І тоді всі будуть задоволені: природний офісний гул залишиться на місці, і в той же час ніхто не буде один одному заважати.