Криза як можливість: поради та рекомендації ТОП-менеджерів. Частина 2

Після публікації першої статті з серії «Криза як можливість: поради ТОП-менеджерів» ми вирішили не обмежуватися тільки рекомендаціями колег з нашого агентства і звернулися до інших власників бізнесів, маркетологів з різних сфер. Це підприємці та фахівці, які працюють поруч з нами. Тобто ті, хто також як ми всі, адаптуються до карантину і його наслідків для економіки.

Ми в Inweb дякуємо всім, хто погодився на невелике інтерв’ю, і з радістю ділимося першою порцією порад.

Ми поспілкувалися з:

Дмитро Доскевич, СЕО «Генерація»

Дмитро Доскевич, CEO «Генерація» — компанія по установці сонячних електростанцій в приватних будинках і на підприємствах.

Як особисто ви і ваша сім’я пристосувалися до карантину?

В цілому — нормально, звички залишилися, просто перенеслися додому: їмо — вдома, спортом займаюся теж вдома. А, ну і я тепер майже весь час працюю.

Яке ваше ставлення до карантинних заходів в цілому, які застосовуються в усіх країнах?

А є вибір? Це риторичне питання, якщо що. Всі заходи проводяться для того, щоб знизити навантаження на систему охорони здоров’я. Вважаю, що це потрібно робити, інакше люди не зможуть отримати нормальну медичну допомогу. І тут не можна говорити про паніку або роздуття проблеми. Прикладів, на жаль, вже досить.

Які зміни у себе в компанії ви вже застосували, і які плануєте застосувати?

  1. Багато часу вивчав ситуацію і розробив найреальніший сценарій розвитку подій. Під нього прописав зниження витрат. За песимістичним — нам не можна.
  2. Переклав всіх співробітників на віддалену роботу.
  3. Заморозив оренду, де вийшло домовитися.
  4. Спробував адаптуватися сам і адаптувати команду до карантину в питанні залучення клієнтів і продажів.
  5. Використав вільний час, щоб повністю переглянути всі бізнес-процеси і навести лад. До карантину часу катастрофічно не вистачало, деякі моменти вийшли з-під контролю.

Якщо ви перейшли на віддалений формат роботи, то як побудована комунікація всередині команди?

Спілкуємося в тому ж обсязі, намагаємося регулярно підтримувати зв’язок з командою через месенджери. Як задачник використовуємо Planfix.

Які інструменти маркетингу зараз показують кращий результат?

Поки особливих змін не бачу. Є зростання по всіх каналах залучення лідів, але клієнти не готові до дій. Тобто заявки залишають, дізнаються вводні, ставлять питання, але про угоди, поки, не йдеться.

Які ваші прогнози щодо наслідків карантину для бізнесу?

Нашій компанії «Генерація» трохи більше року, карантин відкладе вихід на окупність не менше ніж на 3 місяці. Припускаю, що можуть постраждати програми стимулювання зеленої енергетики. А це, як наслідок, вплине на обсяг ринку. З іншого боку, важка фінансова ситуація, швидше за все, прискорить процес підвищення цін на електроенергію для побутових споживачів, що відкриє перед нами нові можливості.

3 пункти, які сьогодні потрібно зробити бізнесу в першу чергу?

  1. Спробувати зрозуміти що потрібно ринку в нових умовах, можливо для вас не все так погано.
  2. Зробити прогноз і розробити план дій.
  3. Оптимізувати витрати компанії, на скільки це можливо.

Андрій Берегуля, СЕО OdesSeo

Берегуля Андрій, CEO «OdesSeo» — агентство інтернет-маркетингу, надає послуги просування сайтів.

Як особисто ви і ваша сім’я пристосувалися до карантину?

Все плануємо і регламентуємо: підйом, робота, обід, уроки з дітьми, відпочинок, відбій. Потрібно обов’язкове планування всього і суворе дотримання встановлених правил всією сім’єю.

Яке ваше ставлення до карантинних заходів в цілому, які застосовуються в усіх країнах?

Все підтримую, необхідно опиратися усіма силами падіння в хаос. Карантин — це один з інструментів його протидії.

Які зміни в бізнесі ви вже застосували, і які плануєте застосувати?

Всі співробітники переведені на віддалену роботу. Раніше вже був відпрацьований такий формат, тому перехід було здійснено оперативно і безболісно.

Якщо ви перейшли на віддалений формат роботи, то як побудована комунікація всередині команди?

Всі проекти ведуться в Planfix, продажі в Pipedrive, спілкування в телеграмі, конференції в Zoom. Завдяки технологіям підтримуємо щільну комунікацію всередині команди і з нашими клієнтами. Оскільки ми вже давно працюємо з цими інструментами, ні команда, ні клієнти не відчули зміни в щільності комунікації. Зараз її навіть більше стало, бо спілкуємося з кожним клієнтом індивідуально, щоб максимально підвищити ефективність інтернет-маркетингу в сьогоднішніх умовах.

Які інструменти маркетингу зараз показують кращий результат?

Найкращий результат показує комплекс інструментів. Ті клієнти, у яких сильні позиції в SEO, запущені і оптимізовані розумні кампанії в Google Shopping, великі охоплення цільової аудиторії в соціальних мережах, налаштована і оптимізована таргетована реклама в них же – такі клієнти спостерігають менший спад в порівнянні з клієнтами, які використовують тільки один інструмент інтернет-маркетингу. За рахунок ефекту синергії застосовуваних digital-інструментів, падіння значно менше.

Які ключові бізнес-показники ви відстежуєте в цей період?

Особливий акцент робимо на відстеження вторинних продажів (LTV), бо дуже важливо працювати з лояльною аудиторією. Особливо ретельно відстежуємо вартість залучення ліда (CPL) і залучення клієнта (CAC) в розрізі різних каналів інтернет-маркетингу.

Яка ситуація з вашими клієнтами?

Загальний наслідок для всіх — це зниження рівня продажів, внаслідок загального зниження рівня споживання і великого рівня відкладених покупок. Конкретно є бізнеси, які показують зростання (доставка їжі, дитячі товари, спортивні товари), але це більше короткостроковий зріст. Загальний довгостроковий очікуваний тренд — всі готуються до більшого зниження продажів через різке падіння економіки і рівня доходів населення.

Які ваші прогнози щодо наслідків карантину для бізнесу?

Необхідно планувати, що карантин не закінчиться і в травні 2020 року, рівень споживання стабілізується до осені і, можливо, почнеться невелике зростання до зими. Але треба готуватися, що до загальних економічних показників лютого 2020 ми повернемося не скоро.

3 пункти, які сьогодні потрібно зробити бізнесу в першу чергу?

  1. Необхідно будувати план виходячи з песимістичних прогнозів, так ви зможете психологічно підготуватися до зміни реальності.
  2. Максимально переводити свій бізнес в онлайн, бо онлайн — це нова реальність, частка його буде ще більше зростати, навіть коли епідемія пройде.
  3. Дбайте про свою команду — це ваша основна цінність. Виживуть ті, хто чинить опір кризі згуртованою командою, поодинці нічого, на жаль, не вийде.

Кирило Соляр, СЕО Solar Digital

Соляр Кирило, керівник «Solar Digital» — агентства з розробки сайтів, брендингу, мобільних додатків.

Як особисто ви і ваша сім’я пристосувалися до карантину?

Перший тиждень впала продуктивність, але далі адаптувався і увійшов в робочий режим. У сім’ї гармонія і розуміння. Не розумію жарти типу «після тижня карантину подружжя хоче вбити один друг», це не про нас :) І приємний бонус — трохи більше часу на сина.

Якщо ви перейшли на віддалений формат роботи, то як побудована комунікація всередині команди?

Zoom, Skype, Telegram використовуємо для спілкування. Щоденні зустрічі, стендап з відеозв’язком, тікети в Worksection, обговорення проектними командами. Для тих, хто працює по спринтах, додаткової звітності не вводили. І так все видно. Для інших — письмовий звіт в кінці дня про результати роботи. Але у більшості це все було і в офісі.

Які інструменти маркетингу зараз показують кращий результат?

У декого відмінно відпрацьовує таргетована реклама у Facebook з антикризовою пропозицією, у декого — інший онлайн-інструмент. Гадаю, в кожній тематиці бізнесу будуть спрацьовувати свій, універсального для всіх — не бачу.

Які ключові бізнес-показники ви відстежуєте в цей період?

Переклав в ручний режим управління потоками фінансів. Мінімізую видаткову частину, блокую зайві витрати (але поки в них і не виникало потреби), переглянув найм. З 13 відкритих вакансій залишив 9.

Яка ситуація з вашими клієнтами?

В цілому — все нормально, продовжуємо працювати. Не зайшло тільки два дрібних проекту, пов’язаних з кафе і офлайн-виставкою.

Які ваші прогнози щодо наслідків карантину для бізнесу?

Залежить від тривалості карантину. Якщо карантин завершиться до кінця травня, то повернемося до нормального життя порівняно швидко. Але, в будь-якому випадку, наслідки світової кризи будуть впливати мінімум 1 рік.

3 пункти, які сьогодні потрібно зробити бізнесу в першу чергу?

  1. Зв’язатися з кожним клієнтом і уточнити їх можливості продовжувати роботу.
  2. Приділяти більше уваги, робити бонуси і надавати додатковий сервіс кожному поточному клієнту.
  3. Мінімізувати всі витрати без гострої необхідності, але не скорочувати інвестиції в маркетинг.

Олександр Кощавка, директор по маркетингу OPPO

Кощавка Олександр, директор з маркетингу компанії OPPO AED Ukraine.

OPPO AED Ukraine — компанія, яка управляє продажами смартфонів і аксесуарів під брендом Орро на ринку України. Орро — світовий виробник смарт-пристроїв, заснований в 2008 році і, на даний момент, представлений в більш ніж 40 країнах.

Як особисто ви і ваша сім’я пристосувалися до карантину?

Я працюю віддалено, з дому. У Орро подбали про кожного співробітника перед виходом на віддалений режим: забезпечили кожного респіраторами N95 і санітайзерами з розрахунку на кілька тижнів. Організували віддалені уроки з англійської мови для тих, хто відвідував заняття в офісі.

Які зміни в бізнесі ви вже застосували, і які плануєте застосувати?

  1. З першого дня віддаленого режиму роботи кожен співробітник Орро повідомляє про свої робочі плани і завдання на поточний день свого керівника, а я в свою чергу інформую директора компанії про плани цілого відділу на сьогодні.
  2. З точки зору маркетингу ми посилили наші позиції в digital, переглянули медіа- та SMM-плани і вже впровадили зміни. Також було створено проектні команди з досягнення KPI нових digital-проектів і завдань.
  3. Що стосується плану запуску нових лінійок смартфонів і смарт-пристроїв в Україні, то тут — все без змін. Ми маємо намір випускати нові продукти Орро згідно з раніше затвердженим графіком, надавати якісне сервісне обслуговування нашим клієнтам в Україні, збільшувати кількість партнерів-продавців смартфонів Орро. На початку квітня ми запустили новий продукт в Україні — смартфони OPPO Reno3 серії — як і планували.

Якщо ви перейшли на віддалений формат роботи, то як побудована комунікація всередині команди?

Кількість онлайн-нарад збільшилася однозначно. Ми використовуємо ZOOM для спільних нарад, групові чати WeChat і Telegram. Вся робота відділу маркетингу, постановка і трекінг завдань була і раніше організована в онлайн-системі постановки та контролю завдань. Зараз вся комунікація деталізована, процеси описані, видно спілкування кожного з проектів та завдань.

Які інструменти маркетингу зараз показують кращий результат?

Це, звичайно ж, інструменти онлайн-маркетингу. Як ви знаєте, маркетинг вендора ділиться на дві складові: бренд-комунікація і маркетинг-комунікація з боку партнерів. Зважаючи на ситуацію з карантином, ми переглянули інструменти і направили більшість ресурсів в онлайн-просування.

Яка ситуація з вашими клієнтами?

Ми розуміємо, що ринок змінився, дуже. Споживач став більш вимогливий до вибору смартфона, до вибору мережі для покупки, до вибору бренду. Ми, в свою чергу, намагаємося давати максимально корисний контент в комунікації з боку бренду, а в мережах-партнерів намагаємося дати вигідну цінову пропозицію на смартфони Орро.

Юля Заліховська

Керівник відділу продажів

Дізнайтеся про рекламу для вашого бізнесу!

Задайте Юлі питання про просування сайту в інтернеті.

Натискаючи на кнопку, ви даєте згоду на обробку персональних даних і погоджуєтеся з політикою конфіденційності

3 пункти, які сьогодні потрібно зробити бізнесу в першу чергу?

  1. Перше — вийти в онлайн, якщо вас ще там не було.
  2. Друге — налагодити спілкування всередині команди, всередині компанії. Все має бути прозоро і чесно.
  3. Третє — переглянути плани в бік збільшення ефективності, відмовитися від неефективних каналів комунікації.

На сьогодні все :) Якщо ви готові поділитися тим, що відбувається з вашим бізнесом сьогодні — напишіть про це в коментарях. І нова добірка з інтерв’ю вже скоро.


Аліна Глазиріна

головний редактор блогу Inweb

Підпишіться і будьте в курсі!

Аліна пише про головні новини інтернет-маркетингу
Користувальницької угоди