5 порад IT-юриста власнику бізнесу та маркетологу e-commerce-проєкту

Бізнес знає: онлайн тепер можна все – рекламувати й продавати свої товари, формувати бренд, збирати спільноту навколо нього. Давно й успішно використовують можливості SEO-просування, контекстної реклами, таргетингу у соціальних мережах самі компанії і наша агенція – також.

А як щодо правильного юридичного оформлення? Іноді у гонитві за прибутком власник може забути про деякі юридичні особливості, отримати штрафи або навіть виклик до суду. Це не тільки неприємно і забирає час, а й загрожує втратою бізнесу. Перспективи невтішні й небезпечні! Ми в Inweb слідкуємо за оновленнями українського законодавства і дуже рекомендуємо прочитати цю статтю, якщо ви плануєте просувати свій бізнес в інтернеті, самостійно або з нашою допомогою.

Поради будуть корисні для великого маркетплейса типу Rozetka і для маленького інтернет-магазину. Їх всього п’ять, але вони допоможуть захистити вас і ваш бізнес від негативних сценаріїв. Поради дала IT-юристка компанії Legal IT Group, Зоряна Матюшенко:

Зоряна Матюшенко

  1. Складіть публічну оферту, щоб захистити свій бізнес

    Хоч клієнти й не приходять до вас в офіс чи офлайн-магазин, але ваші відносини все ще регулюються договором, а саме – вашою публічною офертою. За загальним правилом публічна оферта є важливим документом, який слід розмістити на сайті.
    У грамотно складеній публічній оферті зацікавлений сам бізнес, адже це документ, який є захисним щитом.

    Пропишіть дисклеймери, які обмежують вашу відповідальність. А також:

    • вік користувачів, з якого можуть надаватися послуги;
    • порядок створення і видалення акаунтів (якщо присутній функціонал з реєстрацією);
    • порядок повернення коштів;
    • положення про те, як регулюється показ реклами, хто відповідальний за контент (якщо на сайті відбувається показ реклами третіх осіб);
    • механізм зворотного зв’язку.

    Якщо говорити про маркетплейс, то, серед іншого, доцільно передбачити, що він не несе відповідальності за використання користувачем сервісів третіх сторін, наприклад, банківських. Також зафіксуйте, що не гарантована безперебійна і безпомилкова робота сайту.

    Публічна оферта повинна бути написана, спираючись на реальну механіку взаємодії з клієнтом. Тому відірвані від реальності «універсальні» положення з інтернету не рекомендуємо обирати для документа, на основі якого ви надаєте послугу чи продаєте товар.

    Інформація має бути викладена у стислій, прозорій, зрозумілій та легкодоступній формі, з використанням чітких і простих формулювань. Окрім того, повідомляйте користувачів про внесення змін до оферти.

    Зауважте, що користувач має право обирати, погоджуватися з умовами оферти чи ні. Найкращим варіантом такого підтвердження є clickwrap – активні дії, типу проставлення галочки «Я погоджуюсь із умовам».
    Небажано використовувати browsewrap, коли сама присутність на сайті вже є підтвердженням згоди. Обов’язку використовувати саме clickwrap немає, але так буде надійніше, адже цей спосіб демонструє активну згоду.

    Не слід плутати згоду з умовами оферти зі згодою на обробку персональних даних. Перша означає прийняття умов використання сервісу в частині оплати, реєстрації, роботи сайту та інших. Друга ж стосується зовсім іншого – збору та обробки персональних даних, тобто опрацювання даних, вказаних для реєстрації на сайті чи відправки товару. Про неї ми ще поговоримо далі у цій статті.

  2. Дотримуйтеся вимог Закону України «Про захист прав споживачів»

    Хоч торгівля здійснюється онлайн, Закон України «Про захист прав споживачів» все одно поширюється на неї. Цим законом встановлені права споживачів, а це, своєю чергою, породжує обов’язки для продавців товарів та надавачів послуг.

    Умовно інформацію, яка повинна бути доступна споживачам, можна поділити на два блоки:

    • Інформація про товар. На сайті має бути інформація про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також гарантійні зобов’язання виробника та інші вимоги, передбачені законодавством. Застосовуються також вимоги до ціни, тобто товар повинен бути проданий за ціну, вказану на ціннику, а у нашому випадку – на сайті.
    • Інформація про виробника/надавача послуг. Зазначте, хто є виробником та продавцем. Достатньо вказати найменування компанії, адресу місцезнаходження та порядок прийняття претензії.

    Зверніть увагу: вся інформація сайту, інтерфейс, має бути державною мовою. Тобто українською, і ніяк інакше. Дублювання сторінок іншими мовами допускається, але за замовчуванням повинна завантажуватися саме українська версія. Те ж стосується обслуговування, тобто переписок у чатах з клієнтами, телефонних дзвінків служби підтримки. Детальніше про переклад матеріалів українською читайте в нашому матеріалі «Усім, хто веде бізнес в Україні: перекладаємо сайти, канали, застосунки українською за законом».

    Зазначте на сайті умови повернення товару. Звісно, є перелік товарів, які не підлягають обміну і поверненню, як от постільна білизна чи рукавички, але в цілому не можна просто вказати на сайті «Товар обміну та поверненню не підлягає, дякуємо за розуміння!». Трапляється і таке, але не варто так писати, адже це порушення закону. Натомість вкажіть правила, які відповідають законодавчим вимогам.

  3. Перевіряйте вимоги перед запуском акції або реклами

    Закон України «Про рекламу» визначає вимоги до рекламних кампаній. Наполегливо рекомендуємо маркетологам ознайомитися з його основами, навіть, якщо ваші товари або послуги не в категорії потенційно обмежуваних або ризикованих на кшталт алкоголю чи тютюнових виробів. Для інших працюють загальні правила. Які?

    • В рекламі не можна використовувати об’єкти авторства інших осіб, як от ілюстрації з інтернету. Якщо це фото з фотостоку, то дивіться ліцензію та умови, за якими воно доступне для завантаження.
    • Дані у рекламі повинні бути точними та достовірними. Жодних дискримінаційних тверджень та зображень. Якщо застосовується порівняльна реклама, то слід бути особливо обачним, аби це не підпадало під недобросовісну конкуренцію.
    • Реклама в Україні має публікуватися українською мовою.

    Акції та знижки – окрема тема, яку варто дослідити маркетологу перед тим, як публікувати наступну пропозицію «3 за ціною 2». Такі акції треба завжди перевіряти за законом, навіть якщо ви вже запускали РК без перевірок. Тут діє принцип «краще пізно, ніж ніколи».

    Закон України «Про захист прав споживачів» також визначає вимоги до застосування знижок. Так, обов’язково повинен бути зазначений строк дії такої пропозиції та будь-які обмеження, як от «Акційна пропозиція діє, поки товар є у наявності». Останнє захищає вас від ситуації, коли в інтернет-магазині закінчився акційний товар, а клієнт вимагає продати його за зниженою ціною з наступних партій.

    Знижка може називатися знижкою, якщо ціна є нижчою від звичайної ціни. Маніпуляції з завищенням попередньої перекресленої ціни – це не ок. Окрім того, однією із вимог до застосування зниженої ціни є те, що вона застосовується протягом визначеного та обмеженого періоду часу.

    Схожі вимоги є і до того, що може називатися «розпродаж». Він має поширюватися на всі або на конкретну групу товарів, тривалість має бути обмежена в часі, а ціна – бути нижча від звичайної.

  4. Переконайтесь, що ви дотримуєтеся вимог до обробки даних

    В нашій країні працює Закон України «Про захист персональних даних». Він визначає ряд вимог до збору та обробки даних, а також строків їх зберігання та інших нюансів.

    Перше, що треба розуміти у контексті обробки персональних даних – це підстави для здійснення такої обробки. Закон визначає 6 підстав:

    • Згода суб’єкта персональних даних.
    • Дозвіл на обробку персональних даних, наданий володільцю персональних даних відповідно до закону для здійснення його повноважень.
    • Виконання договору з суб’єктом персональних даних.
    • Захист життєво важливих інтересів суб’єкта.
    • Необхідність виконання володільцем покладеного на нього обов’язку.
    • Необхідність захисту законних інтересів володільця або третьої особи.

    Основна підстава для обробки персональних даних – це добровільна згода на це. За загальним правилом вона повинна бути письмовою, але для e-commerce-проєктів може бути надана під час реєстрації шляхом проставлення відмітки. Важливо, що згода на обробку може надаватися лише відповідно до чітко сформульованої мети. Тобто неправильно буде передбачити, щоб згода була одна на все відразу.

    ака згода може бути відкликана і для цього слід передбачити відповідний функціонал. Це особливо актуально для відписки від розсилки. У такому випадку персональні дані особи повинні бути видалені. Проте навіть без відкликання згоди зберігати та обробляти персональні дані можна не довше, ніж це необхідно для законних цілей, для яких вони збиралися.

    Також, якщо ви збираєте чутливі дані (про расове або етнічне походження, політичні, релігійні чи світоглядні переконання, медичні та біометричні дані та ін.), то впродовж 30 днів з початку обробки потрібно повідомити про це Омбудсмена.

  5. Подбайте про реєстрацію ТМ

    Торгова марка – цінний актив компанії і надійний захист для бренду. Зареєструвавши ТМ, можна отримати домен із назвою ТМ у зоні .UA.

    Без зареєстрованої ТМ є ризик, що хтось зацікавиться вашим комерційним найменуванням чи логотипом та зареєструє першим їх або щось дуже схоже. У такій ситуації конкурент не лише матиме вигоду з вашого вже розрекламованого бренду та напрацьованої репутації, а й може забрати ваш бізнес. Тобто заборонити вам використовувати вже його ТМ або через кіберсквотинг (перехоплення доменного імені) у доменному арбітражі.

    Враховуючи це, у якій би сфері не працював ваш проєкт, реєстрація ТМ буде доцільною, адже вона стає на захисті від посягань третіх осіб і в цілому є важливим інструментом захисту бізнесу.

Підсумки

Хоч і безпосереднього фізичного контакту з клієнтами може не відбуватися, вони все одно залишаються споживачами у розумінні закону, а отже, на них поширюють права споживачів, а на вас – обов’язки.

Грамотний юридичний супровід важливий для успіху e-commerce-проєкту, адже передусім це захист вашого бізнесу. Тому подбайте про публічну оферту, яка буде написана саме під механіку вашої взаємодії з клієнтами. Двічі перевірте, чи не може бути ваша реклама визнана недобросовісною, пам’ятайте про вимоги до обробки персональних даних і подумайте про набуття такого бізнес-активу як торгова марка.